Må betale årsavgift selv om bilen er solgt to ganger og vraket

Janne Andersen må betale årsavgift for en bil hun ikke har sett siden februar. Men vrakpanten får bilens nåværende eier, som ikke har betalt omregistrering.

- Jeg har gjort det jeg skal i forhold til dette salget. Likevel blir jeg stående som ansvarlig for årsavgiften, siden jeg sto som eier ved årsskiftet, sier Andersen.

Hun har nå fått betalingskrav fra Statens innkrevingssentral på 3005 kroner. Blir ikke kravet betalt innen 26. oktober, trekkes det fra lønnen. Etter å ha ringt rundt til alle instanser som kan ha noe med kravet å gjøre, ser hun ingen annen utvei enn å betale.

Andersen solgte sin Opel Senator i februar. Det ble levert salgsmelding til Statens vegvesen, og Andersen avtalte med bilkjøperen å sende regningen for årsavgift videre til ham når den kom.

Betalte ikke

Når salgsmelding leveres, får kjøper automatisk giro for å betale omregistreringsavgift på bilen. Men mannen som kjøpte Andersens bil betalte verken årsavgiften eller omregistreringen. Dermed fikk Andersen purring i posten, med varsel om avskilting. Hun sendte også denne videre til kjøper, med beskjed om å betale.

- I mellomtiden har han solgt bilen videre. Men heller ikke neste kjøper har betalt årsavgiften og omregistreringen, sier Andersen oppgitt.

Bilen ble dermed avskiltet i juni.

- Det stemmer at hun må betale avgiften. Eneste mulighet for å få den tilbake er å gå til rettssak. Men da må hun ha en skriftlig avtale med kjøper å vise til, sier tolloverinspektør Jan Lie ved Tollregion Oslo og Akershus, som er ansvarlig for å få inn årsavgift fra norske bilister.

Andersen er ikke særlig lysten på rettssak.

- Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å vinne, sier hun.

Får ikke vrakpant

Men historien ender ikke der. Bilens nåværende eier lot i august en annen person ta den med til vraking. Andersen stiller nå spørsmålstegn ved at hun kan kreves for avgift på bilen uten å få vrakpanten for den.

- Jeg solgte bilen for 4000 kroner, nå må jeg betale 3000 i avgift. Hadde jeg fått vrakpanten, ville det i hvert fall dekket halvparten, sukker hun.

Men heller ikke her gir regelverket rettigheter til den uheldige bileieren.

- Fordi vrakpanten har et miljøaspekt, har ikke eier krav på vrakpanten. Staten vil ha de gamle bilene av veien, og derfor kontrolleres ikke bilene når de vrakes. Bare biler som er meldt stjålet blir nektet vraking, sier tolloverinspektør Lie.

- Men her har jo Andersen hatt maks uflaks. Hvis bilen hadde blitt vraket før juli, ville hun i hvert fall fått tilbake halve årsavgiften, sier han.

lsorogalandsavis.no