Nyheter

Lyktestolper med elbil-lading og sensorer i sykkelveien

Under Nordic Edge Expo viste Lyse fram ny teknologi som gjør at du kan lade elbilen fra en lyktestolpe, eller sjekke om du bør skifte til piggdekk på sykkelen ved hjelp av sensorer i bakken.

I går gikk startskuddet for den fjerde utgaven av Nordic Edge Expo i Stavanger Forum.

Innerst i messehallen i Forum Expo står Lyse. På platået står en lyktestolpe, med en el-motorsykkel plassert ved siden av.

Lyktestolpen er ingen vanlig lyktestolpe, men en lyktestolpe med lademuligheter for elbiler.

– Lyktestolpen er et samarbeid med Stavanger kommune. Nå tester vi dette ut på totalt fem ulike punkter i trehusbyen i Stavanger. Det er ikke snakk om å plassere de over alt, men å bytte ut noen av de eksisterende med en ny som har disse lademulighetene. Der det er behov for lading, kan en sette opp en av disse, sier senior forretningsutvikler i Lyse, Trond Thorbjørnsen.

Lyse har fått penger fra Klimasats-ordningen til å teste lyktestolpe-ladingen, og foreløpig er tjenesten gratis.

– Videre skal vi se på betalingsløsninger, hvordan det skal driftes og hva det skal koste, sier Thorbjørnsen.

LES OGSÅ: Nordic Edge Expo blir større og smartere

Bade- og bakketemperatur

I tillegg til den smarte lyktestolpen har også Lyse utviklet et sensornettverk som, enkelt sagt, måler bade- og bakketemperatur, i tillegg til luftkvalitet.

– Vi har blant annet utstyrt Gandsfjordruta med en del målepunkter for å måle bakketemperaturen. På den måten, ved å plassere ut sensorikk på sykkelstien og samle inn data, får vi gjort en prediksjon på hvordan forholdene vil være på bakken seks timer fram i tid. Det vil si at du kan sjekke dette klokken 01.00 og se hvordan været er nå, og ved hjelp av værvarselet og det vi observerer på bakken kan vi fortelle hvordan forholdene vil være om seks timer, sier Lorentzen.

– Dette vil være aktuelt både for kommunen, med tanke på hvor de må strø eller salte, men også for syklisten. Kanskje ser du at det blir glatt i morgen, og da vet du at du må ta på piggdekkene, eller i det minste sykle forsiktig, legger han til.

Foreløpig er ikke disse dataene tilgjengelige for deg og meg fra sofaen, men plassert på en skjerm i Stavanger sentrum.

– I løpet av det neste halvåret vil vi gjøre en utprøving sammen med Stavanger kommune og innbyggerne. Vi ønsker å vise det fram, teste det og finne ut hvordan vi kan gjøre det enklest mulig og hvordan folk ønsker å motta denne type informasjon, sier Lorentzen.

Sensornettverket er et toårig prøveprosjekt for å finne ut hvilken nytteverdi dataene og målingene kan ha.

– Dette er både spennende og frustrerende, for det er veldig mye vi må finne ut av. Vi har en del erfaring og mange tanker, men det er kun ved å teste ut disse tingene at vi finner ut hvor og på hvilken måte det skaper verdi, sier han.

LES OGSÅ: Nå kan du bli hentet av «Tesla-bussen»

En del av framtiden

I tillegg til målerne langs Gandsfjordruta er det også plassert en luftkvalitetsmåler i Vågen. Lorentzen mener at ved å ta i bruk enklere og billigere sensorer kan du få mer presise målinger og dekke større områder. Fra før av har de også målere ved fem ulike badeplasser i Stavanger.

– Det høres kanskje dumt ut å måle badetemperaturen, men det er veldig relevant når det er 25 grader om sommeren. Da ønsker man gjerne å vite sånne ting, sammen med hvor mye det blåser på den aktuelle stranda, sier Lorentzen.

– Er dette, både sensorene og lyktestolpen, framtiden? 

– Det er en del av framtiden. Dette med smartbyinitiativer og sensorteknologi er en del av bildet. Det er faktisk noe som er en uunngåelig del av bildet, for det åpner opp for muligheter vi ikke har hatt før. Om fem eller ti år vil vi ikke tenke på dette som noe rart, men som en del av det vi bruker for å gjøre samfunnet bedre og mer effektivt, sier Lorentzen.

Mer fra Dagsavisen