Nyheter

– Lokale aktører må være tidlig ute med Rogfast

Internasjonale aktører har allerede meldt sin interesse for prosjektet, melder Statens vegvesen.

Bilde 1 av 2

– Vi har virkelig fått bekreftet hvilket enormt prosjekt dette er. Jeg er glad for at vi var tidlig ute med dette, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Anne Woie til RA.

Allerede samme dag Rogfast ble vedtatt i mai kontaktet Næringsforeningen Statens vegvesen.

Onsdag morgen fikk de informasjonsmøtet de hadde ønsket seg om anbud og entrepriser for prosjektet som skal koste 16,8 milliarder norske kroner.

– Prosjektet har 60 kilometer med tunnelløp og nærmere 100 000 forskjellige elementer. Dette blir en kjempejobb for lokale bedrifter, sier prosjektleder for Rogfast fra Statens vegvesen, Tor Geir Espedal til RA.

Det gleder publikumet i Rosenkildehuset.

– Fra Ryfast har vi erfaring med et stort innslag av lokal arbeidskraft. Vi opplever dem som veldig konkurransedyktige, fortsetter Espedal.

Og konkurransedyktige må de være. Allerede nå kan prosjektlederen nemlig melde om stor interesse fra internasjonale aktører.

– Men det er åpenbart en stor fordel å være lokal. Norske bedrifter har viktig erfaring med tunnelarbeid, boring og sprenging. De har gode rutiner og effektive arbeidere.

Kort tid

– Det sier seg selv at det vil være utenlandsk interesse rundt dette prosjektet, men disse må samarbeide med de norske, sier Næringsforeningens Woie.

Hun trekker også fram Statens vegvesens kontraktkrav om lærlinger, som hun mener vil komme de lokale aktørene til gode. Likevel var det ikke alt på informasjonsmøtet som gledet Næringsforeningen og deres medlemmer. Prosjektleder Espedal informerte blant annet om en anbudsrunde på bare 45 dager. Da ble det plutselig litt murring i salen.

Nå er Woie opptatt av at lokale aktører skal komme tidlig på banen.

– Vi oppfordrer bedrifter til å begynne allerede nå og søke sammen i samarbeid. Her er det ikke bare snakk om hovedentrepriser, men også underleverandører, sier hun.

Sikrest i verden

– Det å bygge så lange tunneler innebærer en risiko, sier prosjektleder Tor Geir Espedal.

Akkurat nå bygger Vegvesenet det som skal bli verdens sikreste tunnel, nemlig Ryfast. Når Rogfast står klar, skal den være enda sikrere.

– Tunnelen har to løp, en for hver kjøreretning. Det skal hindre spredning av brann og røyk og gjøre evakuering lettere. Det vil også være rømningsveier for hver 150. meter, sier Espedal.

Tunnelen er også en meter bredere enn sine forgjengere, blant annet for å takle tungtrafikken på strekningen. Den er i utgangspunktet i stand til å takle en fartsgrense på 110 km/timen. Av sikkerhetsmessige grunner anbefaler Vegvesenet likevel at fartsgrensen blir på 90 km/timen.

Mer fra Dagsavisen