Stavanger

Løftebrudd i luften

Det begynner å bli noen tiår siden flyreiser var store begivenheter passasjerene dresset seg opp til.

Luftfarten har gode dager igjen. Etter noen år der noen av bransjens dinosaurer la seg ned for å dø og til og med SAS var nær ved å utånde, framstår flyselskapene som strømlinjeformede og rasjonelle. Det begynner å bli noen tiår siden flyreiser var store begivenheter passasjerene dresset seg opp til. Innenriksflyginger er omtrent like spennende som å ta bussen, er bare så vidt dyrere enn taxien til flyplassen og er i det hele tatt ribbet for glamour. Det irske billigselskapet Ryanair snudde opp ned på bransjen for noen år siden, og nå utfordrer Norwegian for alvor de store flyalliansene med sine oversjøiske flyginger.

Stikk i strid med miljøbevegelsens anbefalinger, flyr vi mer og mer. Ikke nok med at rutene mellom de store norske byene er noen av Europas mest trafikkerte, vi tar bokstavelig talt av i utenlandstrafikken. Mens Avinors egne tall viser en liten nedgang i innenlandstrafikken fra august 2012 til august 2013, stiger utenlandstrafikken. I samme periode var økningen til utlandet på 13 prosent. Rutetabellene fra norske lufthavner nærmer seg drømmenivået for de reiseglade blant oss. Direkte til Paris fra Sola er en storartet nyhet, det samme er mulighetene for å reise direkte fra Stavanger til Nord-Norge uten å ta omveien om Gardermoen.

Norge-USA og Norge-Thailand er ruter som er i ferd med å revolusjonere reisevanene en gang for alle. For noen år siden var det storveis å ta en tur til Malaga, med de oversjøiske direkterutene på plass er Bangkok, Fort Lauderdale i Florida og New York mye nærmere. Norwegians nysatsinger utfordrer SAS, Lufthansa og KLM på direkten når det går an å komme seg til Florida uten å fly på kryss og tvers av Vest-Europa og Nord-Amerika.

Flybransjens oppsving har sine åpenbare nedsider, og det er mer enn betimelig å rette en pekefinger mot både Avinor og flyselskapene. Høye trafikktall ser ut til å gå på bekostning av passasjerene, og stadige løftebrudd i luften er i ferd med å skape omdømmeproblemer. 2. juledag presterte Avinor å feilberegne trafikken på Stavanger lufthavn, Sola såpass grovt at det tok 40-50 minutter å komme seg gjennom sikkerhetssjekken. I jule- og nyttårshøytiden rant det også inn med klager mot Norwegian. Fra New York og Bangkok opplevde passasjerer å sitte Kjos-fast, som beskriver de lange forsinkelsene Norwegian har hatt med de nye Dreamliner-flyene sine.

Avinor og Norwegian lover bot og bedring, noe som for så vidt bare skulle mangle. Ved siden av de vanlige forklaringene må det statlige lufthavnselskapet og det børsnoterte flyselskapet lære seg at passasjerer er mer enn en masse som skal gi penger i kassen. For Avinor på Sola er det ikke rakettforskning å beregne at juletrafikken krever flere enn halv kapasitet på sikkerhetssjekken, og Norwegian må snart ha lært at Kjos-faste passasjerer trenger informasjon.

Mer fra Dagsavisen