Nyheter

LO-støtte til full kutt av rushtidsavgift

Fellesforbundet, Fagforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og LO Stat støtter Arbeiderpartiet i kamp mot rushtidsavgift på Nord-Jæren.

Aps ordførere og ordførerkandidater på Nord-Jæren har alle gått ut med krav om full fjerning av rushtidsavgiften. Ordførerkandidat Kari Nessa Nordtun i Stavanger, Sandnes-ordfører Stanley Wirak, ordførerkandidat Siv-Len Strandskog i Sola og ordfører Kristine Enger i Randaberg har i et samlet utspill sagt nei til rushtidsavgift, og vil snu innkrevingsretningen på Bybrua. De får nå støtte lokalt av tunge LO-forbund.

NHO Rogaland og Næringsforeningen har karakterisert Ap-utspillet som uansvarlig, og at det setter belønningsmidler til kollektivtrafikk og store samferdselsprosjekter i fare.

– Rammer de som sliter

– Rushtidsavgiften er veldig usosial, for den rammer først og fremst de som i dag sliter med å få endene til å møtes økonomisk fra før, sier regionleder Trond Helland i Fagforbundet Rogaland til RA, og legger til at så lenge det kreves inn bompenger, må elbilene bidra med 50 prosent av det fossilbilene betaler.

De lokale LO-toppene i Fagforbundet, Fellesforbundet og LO Stat er også samlet i sin støtte i kampen for å få fjernet rushtidsavgiften helt og snu innkrevingsretningen på Bybrua.

Den sosiale dimensjonen

Distriktssekretær Odd Helge Henriksen i LO Stat Agder og Rogaland er også opptatt av den sosiale dimensjonen.

– Rushtidsavgiften på Nord-Jæren har en usosial profil som rammer de som har minst fra før. Dette er gjerne folk med låst arbeidstid, på sykehus og i barnehager, og som selv gjerne har barn i barnehage, og som ikke har samme muligheter som ledere og andre til å gå fleksitid, sier Henriksen.

– Vi får stadig meldinger fra folk som er fortvilet over at det er så dyrt bare det å komme seg på arbeid, sier han.

Trioen avviser innvendingene om uansvarlighet og samferdselsmilliarder i fare.

– NHO har omtanke for bedriftseierne, men de har fått sitt, både ved at Ryfast bygges for å frakte varer rimeligere, og ved at eierne har fått store reduksjoner i skattene, sier Helland.

Belastning etter evne

De lokale LO-lederne mener finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Odd Georg Dale må vise i praksis, ikke bare med ord, at de ikke vil belaste vanlige lønnsmottakere med bompenger.

– Dagens regjering har de siste seks årene satt stadig nye norgesrekorder i innkreving av bompenger. Jensen sier hun er mot bompenger, Dale sier han er mot bompenger. Løsningen er enkel: Nye samferdselsprosjekter må finansieres over skatteseddelen, i stedet for å gjøre som regjeringen har gjort, å senke skattene til de som har mest fra før, med over 20 milliarder årlig, sier Morten Larsen, distriktssekretær i Fellesforbundet.

– Gjennom skattesystemet blir belastningen mer rettferdig, slik at de som har mest bidrar mest, sier Helland.

Larsen peker på at selve bominnkrevingen er dyr.
– Private selskaper bruker mye penger på administrasjon, drift og styrehonorarer for å kreve inn bompengene. I stedet har vi allerede et innarbeidet system som fungerer: Skatteseddelen, sier Larsen.

Frykter ikke for arbeidsplassene

Fellesforbundets Morten Larsen frykter ikke tapte arbeidsplasser som følge av nei til rushtidsavgift.

Aps forslag om å kreve rushtidsavgiften helt fjernet – i motsetning til halv rushtidsavgift – som Styringsgruppen for bymiljøpakken har fått løfte fra staten om mot å godta andre deler av totalpakken – har fått NHO og Næringsforeningen til å advare mot en havarert byvekstavtale med tap av belønningsmidler til kollektivtrafikk, og stans i deler av veiprosjekter på totalt 32 milliarder kroner.

– Å si nei til rushtidsavgift trenger ikke gå ut over bygg- og anleggsarbeidsplasser, hvis veiutbyggingen finansieres på andre måter enn via bompengene, altså over skatteseddelen, sier Larsen.

– Må ikke kaste kortene

Han mener lokale politikere må stille sterkere krav overfor sentrale myndigheter, og hevder at Nord-Jæren kan takke Stanley Wiraks helomvending og nå kategoriske nei til rushtidsavgift for at staten allerede har møtt Styringsgruppen på halvveien med tilbudet om halv rushtidsavgift.

– Slike gjennomslag får vi ikke til ved å gjøre som NHO Rogaland vil, å legge oss flate og slenge fra oss kortene allerede før vi begynner å forhandle, legger han til.

Larsen legger også vekt på sterkt utenlandsk innslag på entreprenør- og arbeidstakersiden i veiutbyggingen.

– Tross tidenes veiutbygging i det siste er det blitt forholdsvis få nye, varige arbeidsplasser for norske statsborgere, mye går til Østerrike og Tyskland, og med arbeidere fra Øst-Europa, sier Larsen til RA.

Byvekstavtale og redusert trafikk

– Byvekstavtalen er avhengig av redusert biltrafikk, og den har gått ned i det siste. Utfordringen er at kollektivtrafikken er for dårlig bygget ut, man har begynt i feil ende, sier Larsen, som også peker på rask endring i teknologi.

– Det er for eksempel ikke gitt at så stor andel av godstrafikken vil gå på vei i framtiden, sier Larsen.

Deltidsarbeidere og rushtidsavgift

Norsk Arbeidsmandsforbund Agder og Rogaland stiller seg også bak fjerning av rushtidsavgiften på Nord-Jæren.

– Ja, vi gjør det. Vi organiserer anleggsarbeidere, men også vektere og renholdere, og de har ofte deltid og flere arbeidsgivere. Da risikerer de å måtte betale rushtidsavgift både morgen og kveld, sier distriktssekretær Ole Jarl Madland til RA.

Mer fra Dagsavisen