Nyheter

Lite gjort for å unngå dobbel Hundvåg-betaling

Bystyret har etterlyst endret retning på bominnkreving på Bybrua. Nå er bomstasjonen montert stikk i strid med det bystyret har bedt om.

Stavanger-politikere har kjempet for å snudd innkrevingsretningen på Bybrua når bomringen rundt Stavanger sentrum står på plass. Protestene har vært store fra Hundvåg-beboerne, som opplever at de må betale dobbelt opp, og får en uforholdsmessig hard belastning når regningene for bompasseringer kommer i etterkant av innføringen av bomringene i oktober.

– Nå må ordførerne og fylkeskommunen få til en avklaring lokalt, sier gruppeleder Frode Myrhol i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger.

Må gjennom sentrumsring

Han reagerer på at bomstasjonen allerede er satt opp med innkreving ut av Hundvåg.

– Hundvåg-beboere som skal kjøre gjennom sentrumsringen og skal til for eksempel Jåttå, Hillevåg og Tasta, må betale begge veier, både ut av Hundvåg og inn i sentrumsringen igjen på vei tilbake til Hundvåg, sier Myrhol.

Hvis innkrevingsretningen snus, blir belastningen mindre, fordi man bare betaler for én passering i løpet av én time selv om man kjører for eksempel fra Hundvåg, inn i sentrumsringen og så videre til Forus eller Tasta.

Både inn og ut 

Hvis innkrevingsretningen snus, vil for eksempel Hundvåg-bilister kunne kjøre til steder som DNB Arena, altså utenfor sentrumsringen, uten at de blir belastet både på utreise og hjemtur.

– Dessuten: Hundvåg har svært lite tilbud og tjenester, så de må inn i sentrumsringen med mye de skal ha gjort. Det er ikke noe storsenter på Hundvåg. Slik sett får Hundvåg også ekstra belastning, sier Myrhol.

Han etterlyser også at den øverste politiske ansvarlige for innkreving av bompenger i Norge, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), kommer på banen for å avhjelpe det Myrhol karakteriserer som dårlig behandling av Hundvåg-beboerne.

– Solvik Olsen har fullmakt til å endre på bominnkreving når den slår urettmessig ut for beboere. Samferdselsministeren har fullmakt til å snu denne bommen, men er som vanlig uten evne til å gjennomføre. Det er på tide at samferdselsministeren løfter en finger og gjør jobben sin. Til nå er ingenting gjort, sier Myrhol.

Taus

Solvik-Olsen er på SMS og gjennom Samferdselsdepartementet gjentatte ganger kontaktet av RA om bompengeinnkreving på Bybrua, både 21. juni og torsdag i etterkant av Myrhols uttalelser, men han har ikke besvart våre henvendelser.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal peker på at Stortinget enstemmig har vedtatt bompengestrukturen, og at endring på Hundvåg vil endre inntektsgrunnlaget for Bymiljøpakken.

– Jeg har ikke mottatt noen politiske initiativ, og kjenner saken bare fra mediene, men samferdselsavdelingen i fylkeskommunen har mottatt vedtaket fra Stavanger kommune. Det er nok ikke aktuelt å ta opp endringer som påvirker inntektsgrunnlaget nå. Det er lagt opp til en evaluering av effekten av bomringene etter ett års drift, sier Tengesdal til RA.

Tar initiativ til møte

Den politiske ledelsen i Stavanger forsøker å få til en avklaring rett over ferien.

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H), som også er Stavangers representant i Styringsgruppa for Bymiljøpakken, er på ferie, og henviser til fungerende ordfører Bjørg Tysdal Moe (KrF).

– Administrasjonen her i Stavanger kommune vil legge til rette for et møte med fylkesordførerne og de andre ordførerne rett etter ferien for å følge opp vedtaket vi fattet i bystyret i mai, sier Tysdal Moe i etterkant av RAs henvendelse.

Den fungerende ordføreren peker på at bystyrevedtaket fra i mai forutsetter en avklaring med fylkeskommunen og de øvrige ordførerne på Nord-Jæren.

– Bør ikke dere som Stavanger-politikere ta kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for å få rettet opp i forholdene som venter på Hundvåg?

– Nå har vi fattet det vedtaket vi har fattet i bystyret, og da er det naturlig at vi følger den prosessen som det legges opp til i det vedtaket.

– Men tiden går. Er det noe håp om at det kan ryddes opp for Hundvågs del før de nye bomringene settes i drift i oktober?

– Ja, tiden går, men et møte rett etter ferien var det raskeste vi hadde muligheten til Det er fremdeles mulighet for løsning til oktober, men det viktigste nå er at vi får en god prosess og får med oss fylkeskommunen, de øvrige ordførerne på Nord-Jæren og Statens vegvesen, sier Tysdal Moe.

Fakta:

Stavanger bystyre har vedtatt å be Rogaland fylkeskommune, som regional vedtaksmyndighet for Bypakke Nord-Jæren (Nå Bymiljøpakken), om å ta initiativ til et fellesmøte med kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg for å bli enige om å endre innkrevingsretning på Bybrua.
«Dersom dette får tilslutning fra fylket og de andre kommunene, ber bystyret om at dette legges frem for Statens vegvesen og at dette blir fulgt opp i styringsgruppen», heter det i vedtaket.

Mer fra Dagsavisen