Nyheter

– Lite forurensning på Sola

Avinor melder om forbausende lite forurensning etter p-hus-brannen. Nå jobber de med å forebygge forurensning før parkeringshuset rives.

I går skrev RA at det ble funnet død fisk dagene etter brannen i parkeringshuset på Sola flyplass i januar. Avinor har undersøkt miljøkonsekvensene av brannen og slukningsarbeidet, og de foreløpige resultatene er nå klare.

Ingvald Erga, fagansvarlig for ytre miljø ved Stavanger lufthavn Sola sier at de brukte totalt 3900 liter skum fra Avinor.

– Er skummet dere bruker miljøvennlig? 

– Ja, det er kjempeviktig for oss. I gamle dager ble det brukt skum med tungt nedbrytende kjemikalier, som er miljøskadelige. Det er mange år siden vi byttet. Skummet vi bruker er et bra brannprodukt i forhold til miljøet, sier fagfolk, forklarer Erga.

LES OGSÅ: Fant død fisk etter p-hus-brannen – skal se på miljøkonsekvensene

– Ikke store konsekvenser

Erga forklarer at natten det brant på Sola, var preget av mye vann. Det var mye vann fra brannfolk, og det var mye nedbør. Dette gjorde at vannet og skummet fra slukningsarbeidet fant veien ned til renseparken til Avinor, en liten bekk, og videre ned til Solavika.

Det ble observert død stingsild og små ål i utløpet fra renseparken dagen etter brannen.

Erga nevner at fisken trolig døde av at skummet som rant ut brukte opp oksygenet.

– Skummet gikk ikke ut i en elv med mye verdifullt liv i, det var i en bekkestump uten veldig verdifullt liv, sier Erga.

Det er stor vannutskifting i Solavika, som gjør at det ikke har vært umiddelbare store konsekvenser der, viser analyseprøvene.

– Skummet rant ut på Solastranda og videre ut i havet, men vi har ikke funnet noen konsekvenser av det, sier Erga.

LES OGSÅ: Forsikringsselskaper har utbetalt 100 millioner etter P-husbrann

Stoppet oljesøl

– Vi så oljesøl den kvelden og natten det brant. Det prøvde vi å fange opp i renseparken, med å legge ut lenser. Det gjorde kommunen også, sier Erga.

Han forteller at de også observerte tjæreklumper som de ikke greide å fange opp med lenser.

– Vi fant igjen tjære i analysene. Tjære var en del av taket på parkeringshuset. Ellers i analysene finner vi antydning til fluorforbindelse, men ingen tungmetaller, ingen PCB eller andre skumle miljøgifter, bortsett fra PFAS, forklarer Erga.

PFAS er en type miljøgift, som er tungt nedbrytbart.

– Vi fant spor av dette i vannet som rant ut, i sedimentet, og i sanden på Solastranda. Det er snakk om en liten dose vi fant spor av.

Han nevner også at de har funnet små nivå av litium i askeprøvene de har tatt.

– Det antyder at noen batterier har brent opp, sier han.

Han understreker at de er nok så trygge på at verken brannen, eller det som har rent ut har resultert i store konsekvenser.

– Jeg har gått på befaring, og foto-dokumentert ved Solastranda. Det er ikke skylt masse død fisk eller fugler i land. Vi finner ikke oljesøl. I sum vil jeg si at det har gått bra. Den korte historien er at vi finner veldig lite, forbausende lite, forurensing, sier Erga.

LES OGSÅ: Bommen på Bybrua snus ikke enda

Rensesystem 

Det viktigste arbeidet med å forebygge ytterlige forurensing fra brannen er knyttet til rivingen av parkeringshuset.

Erga forklarer at analysene de har gjort er til stor hjelp når de skal rive parkeringshuset og rydde opp.

– Mye av forurensingen ligger tørt på branntomten, men med en gang vi river parkeringshuset vil forurensingen mobiliseres. Da må vi lage et godt oppsamlingssystem, for å få vekk aske, og ikke forurense bygningsmateriale, som potensielt kan brukes på ny, forklarer Erga.

– Vi må også ha et rensesystem for vannet som renner av branntomten, og da er det viktig å vite hvilken type rensesystem vi trenger, for eksempel rensesystem for olje, kullfilter, eller andre typer filter. Vi må også fange opp aske, og det som måtte vær av metaller og andre ting, legger han til.

Mer fra Dagsavisen