Letter statens papirmølle med app

Eksamensvakter og fosterhjemsforeldre er blant de som får glede av en ny, Stavanger-utviklet app.

Personer som utfører arbeid for staten får det enklere når oppdrag skal honoreres etter at en ny app nå er på plass.

Hvert år er det rundt 100 000 personer i alle aldre og med ulike profesjon, som gjør et oppdrag for staten og skal få et honorar for jobben de gjør. Noen vet hvordan de kan kreve honoraret sitt, for andre er det første gang. Noen trenger å stille et spørsmål eller to når de skal fylle ut skjema for å få lønn. Nå kan de få hjelp fra Lara, DFØs nye praterobot/chatbot, uansett når og hvor de setter seg ned for å fylle ut skjema.

Digital assistent

– Ikke bare kan alle som har gjort oppdrag for staten nå levere reiseregninger og se utbetalt lønn i appen og på nett, men de kan også få hjelp når de trenger det. Det sørger Lara for. Lara er en digital assistent som ikke sover, og skal hjelpe, veilede og svare på spørsmål brukeren har. Det som er nytt, er at brukeren tidligere bare kunne få hjelp innenfor ordinær arbeidstid. Nå kan brukeren få hjelp når som helst på døgnet av Lara, sier Bjørn Sæstad, avdelingsdirektør i Direktoratet for økonomistyring, som har utviklet løsningen.

Selvbetjeningsportal

Direktoratet for økonomistyring leverer lønns- og regnskapstjenester til hele staten. I 2014 lanserte vi en DFØ-app, som statsansatte bruker for blant annet å skrive reiseregninger, registrere timer og sjekke lønn.

– Nå har vi utviklet en ny selvbetjeningsportal som heter «Betalmeg» hvor honorarmottakerne får hjelp når de trenger det av Lara. «Betalmeg» er lett å huske og lett å bruke, sier Sæstad i en pressemelding.