Stødig: Administrerende direktør Anders Kleinstrup styrer en ølskute som flyter stadig mer stabilt. I lokalene i Hillevåg brygges øl som eksporteres til rundt 25 land som Australia, Thailand, Singapore, Kina, Japan, USA, Spania, Italia, Tyskland, Holland, Frankrike, England, Finland, Sverige, Danmark, Estland, Polen, Sør-Korea, Russland og Island. Eksport utgjorde rundt 35 prosent av produksjonen i 2016. Foto: Thor Erik Waage

Lervig står stadig mer stødig – overskudd i 2016 for andre år på rad

Øl i verdensklasse, bryggere fra øverste hylle kombinert med bevisst satsing i ulike segment er årsaken til at Lervig Aktiebryggeri står på stadig tryggere grunn.

Lervig og Rema 1000-avtalen var utgangspunktet for RAs besøk i det lokale håndverksbryggeriet Lervigs lokaler.

I feinscmeckerhimmelen for ølentusiaster i Hillevåg blir det imidlertid raskt klart at dét er et tema som ikke opptar Anders Kleinstrup spesielt mye i hverdagen. Dansken, som har vært administrerende direktør i Lervig Aktiebryggeri siden februar 2016, har andre og større utfordringer å bruke tiden sin på.

Som for eksempel det særnorske Vinmonopolet.

– Hvordan får man friskt øl til forbrukeren via Vinmonopolet? Øl er en fersk vare, og dette systemet kan kun håndtere konservert øl da varene kreves innmeldt i fastsatte årlige vinduer og på lager flere måneder før de kommer på hyllen i butikkene. Spørsmålet er hvorfor systemet ikke endres i takt med markedet som etterspør øl som ferskvare, sier Kleinstrup til RA.

Juleøl i retur

På lageret i Lervig rulles det nå om dagen inn pallevis med returnert juleøl, igjen en utfordring som får engasjementsturtallet hos bryggeriets sjef til å stige.

Hvert år destrueres nemlig tusenvis av liter juleøl som er helt fint. Dagligvarehandelen sender usolgt juleøl i retur til bryggeriet, og det på produsentens regning. Dette forstår Kleinstrup lite av. 

– Det vil si at dagligvarekjedene handler juleøl risikofritt fordi man fra politisk hold ikke vil la dagligvarehandelen nedprise varen litt. Det er en stor forskjell fra lover og regler i andre land. Jeg opplevde aldri i min tid i ølbransjen i Danmark at helt fint øl kom i retur – men det skjer i stor stil i Norge, med destruksjon og tap for bryggeriet som følge. Det er et kjempeproblem og gjør at man som bryggeri ikke har forutsigbarhet for eksempel når det kommer til juleøl. Vi vet aldri hvor mye som kommer i retur igjen i januar. Det er jo også matsvinn og sløsing med ressurser i stor stil, sier Kleinstrup oppgitt.

Verdens beste øl

I tillegg til utfordringene som følger med å drive håndverksbryggeri i Norge, så dreier altså hverdagen seg mye om hvordan bryggeriet kan utvikle seg videre i forsøkene på å lage verdens beste øl. Målsettingen står i store bokstaver, svart på hvitt på veggen, godt synlig fra hele produksjonslokalet.

– Vi skal være i forkant, bryte grenser. Tørre å være først, prøve å være best, sier Kleinstrup mens Lucky Jack tappes på flasker på løpende bånd.

Flere bein å stå på

Tryggheten til å kunne tenke slik, uavhengig av eventuelle Rema-avtaler, Vinmonopol- og returutfordringer, bunner i måten forretningsdriften til Lervig er bygget opp – med eksport, utelivsbransjen og dagligvarehandel som tre likeverdige områder.

– Rundt 35 prosent av alt ølet vi lager går til eksport. I tillegg går rundt en tredjedel til utelivsbransjen og Vinmonopolet. Da gjenstår en tredjedel til dagligvarehandelen, og der er Rema én av tre store aktører, sier Kleinstrup, som har sin ølbakgrunn fra København da spesialølbølgen skummet over Danmark noen år før den kom til Norge.

I kjernen er det selve bryggingen det dreier seg om. Innovasjonen. Utviklingen av produktene, av varemerket Lervig.

– Håndverket som våre bryggerimestere, med legenden Mike Murphy i spissen, står for, ligger i bunn. Kvalitet er fundamentet alt annet bygges rundt. Vi har et stadig voksende sortiment med verdensklasseprodukter som i større og større grad blir anerkjent. Ofte er vi mer anerkjent ute, enn i det norske markedet. Og det er ganske unikt, sier Kleinstrup som samtidig avslører at akkurat det er noe Lervig har mål om å jobbe med framover.

– Vi skal i større grad rette øynene mot det nasjonale markedet i tillegg til verden.

Avtaler med Coop og Asko

1. februar trer blant annet en ny distribusjonsavtale med Coop i kraft. En ny avtale med Asko er også på plass. Bryggeriet har dessuten landet en avtale med MultiBev i Oslo, som er blant landets største distributører av drikkevarer. Distributøren, som distribuerer noen av de største internasjonale merkene i Norge, som Schweppes, vil framover også ha Lervig-produkter.

– Når det gjelder Rema, så har vi et godt forhold til dem, både sentralt og gjennom deres lokale kjøpmenn. Det håper vi å fortsette med også framover, men vi er altså ikke avhengige av det og går heller ikke på barrikadene for å kjempe den kampen, sier Kleinstrup og legger til:

– Vi er strukturert som vi er for å bevare friheten til å kunne brygge det ølet vi selv ønsker. Det er kanskje det aller viktigste for Lervig. 

Driver i pluss

Bryggeriet har nylig også vært gjennom en omorganisering. Antallet ansatte er redusert fra 17 til 15.

– Det har primært hatt med typen arbeidsoppgaver å gjøre, og hvordan vi ønsker å organisere oss for å kunne satse videre, sier Kleinstrup.

Og framover er det all grunn til å se, for horisonten ser lys ut for Lervig, selv om det har tatt tid. Tallene har vært røde, blodrøde i flere år. I 2015 var bunnlinjen grønn for første gang, og Lervig gikk med overskudd. 2016-regnskapet er ikke ferdig ennå, men Kleinstrup kan røpe at bryggeriet fortsetter trenden økonomisk.

– Vi driver med overskudd også i 2016, slår han fast.

Til Kina og Japan

Jobben er imidlertid på langt nær gjort. Merkevaren Lervig er i stadig utvikling og skal bygges videre, både ute i verden og hjemme. Kleinstrup og bryggerimester Mike Murphy skal blant annet på langtur i mars. Destinasjon er Kina og Japan for å delta på ølmesser i Beijing, Shanghai og Tokyo.

– Vi er spesielt invitert og dette er store markeder. Vi jobber med å posisjonere Lervig i disse, sier Kleinstrup.

Plasseringen blant verdens 100 beste bryggerier hos giganten RateBeer i 2014 har vært en døråpner, i likhet med Mike Murphys verdensomspennende renommé som en av de fremste bryggerimesterne. 

– Eksportdelen er viktig, og sånn sett blir turen til Asia veldig spennende. I Europa jobber vi mye mot England, Tyskland og Italia, der spesielt Tyskland er spennende. Her har vi lagt ned mye arbeid, som vi tror vil gi resultater når spesialølbølgen for alvor når tyskerne. Det er absolutt spennende tider i vente, sier Kleinstrup til RA.