Stavanger

LEDER:Nuart åpner opp Stavanger

Om 15-åringen Nuart kan det slås fast at festivalen ble det 2008 aldri var – en Open Port, skriver sjefredaktør Bjørn G. Sæbø i tirsdagslederen.

Stavangers kulturliv lå lenge på ryggen og led av fordøyelsesproblemer etter kulturhovedstadsåret 2008. De synligste sporene i de såkalte ittepå-årene var styrkingen av institusjoner, bildekunstens svake rolle og problemene for politikere med å håndtere kulturpolitikken. Det er som kjent kjekt å være politiker og dele ut rause summer i de gode tidene som har vært, mens det er et slit å gjøre jobben skikkelig i dårlige tider. Mens 2008 og konserthuset var politikerstyrte prosjekter, skjer de mest spennende tingene i underskogen. Det europeiske kulturhovedstadsåret er nå så utvannet at også Bodø har søkt om statusen, mens mange byer i Norge og på kontinentet har flotte konserthus og kulturpalasser. Kunsten er å fylle husene med godt innhold – og ikke minst er det en kunst å komme opp med det nye, det banebrytende som får mottakeren til å oppleve og å tenke. Gatekunsten er folkelig så det holder siden den har det best utenfor galleriveggene, og den tilfredsstiller oppsiktsvekkende mange fordi den gir liv til grå og forfalne bygninger.

Street art – gatekunst – er den mer raffinerte og innimellom legale slektningen til graffiti og tagging. Teknikkene er mangfoldige, og kan gjerne innebære strikkede trevarmere (!), plakater og sjablongmalerier. Innholdet går fra det aktivistiske til det underfundige eller spektakulære, som utsmykkingen av tårnet på Stavanger lufthavn, Sola og taket til Block Berge Bygg. Sistnevnte er kjent som «Lilith and Olaf» og er verdens største gatekunstverk. Over store deler av det sentrale Stavanger bør fotgjengere og bilister se opp mot nærmeste murvegg. Veggen bærer gjerne gatekunsten til en av verdens beste på sitt felt – eller ta gjerne en ekstra flytur for å se Block Berge-taket på Klepp.

For kulturpolitikere og andre innen politikk og næringsliv, kan støtte og donasjon av en ledig betongvegg til Nuart-general Martyn Reed være noe av det mest nyskapende de gjør – i hvert fall hvis tanken er å gjøre regionen vår til noe mer enn en oljeby i utkanten av Nordvest-Europa. For kommuner er i likhet med næringslivet for tiden usedvanlig opptatt av omdømme. Den og de som styrer med omdømmet til Stavanger anbefales å nyte omtalene som gis byens 15 år gamle gatekunstfestival i internasjonale medier. Britiske The Guardian har for lengst omtalt Stavanger som en av «five great cities for street art» sammen med Melbourne, London, Berlin og São Paulo, mens den anerkjente amerikanske nettavisen Huffington Post omtaler Block Berge-gatekunsten i begeistrede vendinger. Om 15-åringen Nuart kan det slås fast at festivalen ble det 2008 aldri var – en Open Port.

Mer fra Dagsavisen