Leder

LEDER: Fra «verdian» til verdiene

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Mye er som skrevet i stein når Kristelig Folkeparti samles til landsmøte på Sola i helgen. Kjell Ingolf Ropstad vil klappes inn som partiets nye leder mens Olaug Bollestad vil takkes av som vikarleder etter at Knut Arild Hareide snublet i sitt forsøk på å vri KrF til venstre. Før under og etter landsmøtet vil KrF-ere snakke om abort, verdier og lengden på pappapermen, men sannelig sier ikke Henrik Halleland noe helt nytt. LES OGSÅ: Vil ha tydeligere KrF valg for økonomien

Den nåværende Finnøy-ordføreren og KrF-ordførerkandidaten i Nye Stavanger brukte et helt intervju i fredagens RA til å snakke om verdiskaping. Ikke «familieverdian» og skaperverket for å si det på KrFsk, men den økonomiske verdiskapingen. Og sannelig ser Hallelands utspill om ansvarlig økonomisk politikk ut som om det er koordinert med Kjell Ingolf Ropstad siste runde her i distriktet før han krones til leder. Ropstad tok seg selvsagt en tur innom Stavanger Domkirke, men den påtroppende var også innom Figgjo. Ropstad skulle ikke bare sjekke Figgjos utvalg av kopper til kirkekaffe – han ville oppleve verdiskapingen den siste store porselensfabrikken i Norden står for.

KrFs strateger ser nok at en raus familiepolitikk må finansieres. Og det kan tenkes at diskusjonene om «verdian» appellerer til en krympende velgergruppe, mens velgerne i Halleland-land – som jobber i landbruk og industri – gjerne bryr seg mer om verdiskapingen. Ut fra dette perspektivet kan KrF bevege seg i retning næringspolitikken Sp, Ap og også et SV med Torgeir Knag Fylkesnes snakker stadig mer om. KrF har enn så lenge noe de skulle ha sagt i nye Stavanger og gamle Finnøy, minipartiet har noen glør igjen i sitt gamle kjerneområde det er mulig å puste liv i.

KrF-landsmøtet er på hjemmebane – som også er en hjemmebane der praktisk politikk og verdier er vel så viktige som «verdian» og luftige debatter om gen- og bioteknologi. Ropstad skulle ikke bare sjekke Figgjos utvalg av kopper til kirkekaffe – han ville oppleve verdiskapingen den siste store porselensfabrikken i Norden står for.

Mer fra: Leder