Nyheter

Lang kulvert enstemmig vedtatt

Et samlet kommunalstyre for byutvikling var enige om at de ønsker en 490 meter lang kulvert på Tasta.

Rådmannen foreslo kort kulvert på Tasta, men flertallspartiene i Stavanger nektet å gi seg i kampen om lang kulvert.

Under torsdagens møte i kommunalstyret for byutvikling (KBU) fremmet derfor Kjartan Alexander Lunde (V) et alternativt forslag på vegne av H, Ap, FrP, V, KrF, MDG og FNB, som ble enstemmig vedtatt.

I fellesforslaget heter det blant annet at: «Lang kulvert var en forutsetning for flertallet i bystyret da E39 i denne traseen ble vedtatt i 2012. De økte kostnadene skyldes økte og endrede statlige krav og ikke kommunens egne plankrav. Det er naturlig at kostnadsøkninger forårsaket av nye statlige krav til riksveier dekkes av staten. Stavanger kommune forutsetter at prosjektet blir gjennomført med lang kulvert. (...) Dersom Statens vegvesen trenger å redusere kostnadene i prosjektet bør det hovedsakelig gjøres gjennom fravikssøknad til Vegdirektoratet slik at planen blir likere det som opprinnelig var tenkt i 2012.».

Prosjektet E39 Smiene-Harestad omfatter utvidelse av E39 til firefelts vei på Tasta mellom Eiganestunnelen og Rogfasttunnelen. Tidligere har det blitt bestemt at en 495 meter lang kulvert skal gå langs Tasta. Nylig kom Statens vegvesen med flere kuttforslag i Bypakke Nord-Jæren. Der anbefaler de å kutte kostnadene ved å redusere lengden på kulverten ved Tasta skole fra 495 meter til 270 meter.

Rådmannens anbefaling tok hensyn til Statens vegvesens, og det ble derfor foreslått en 270 meter lang kulvert. Likevel var det fellesforslaget om den lange kulverten som ble vedtatt.

I forkant av møtet var Lunde sikker på at forslaget kom til å gå gjennom.

– Dette er definitivt en viktig sak for Tasta og dem som bor der. Dette vil redusere støyproblemer, bevare friområder og bevare de landbruksområdene som finnes der ute. Det er viktig for beboernes velferd, sa han til RA i forkant av møtet.

Også Arbeiderpartiets gruppeleder, Kari Nessa Nordtun, argumenterte for den lange kulverten i forkant av KBU.

– Det er viktig å erstatte de friområdene som går tapt som følge av utbyggingen, sa hun til RA tidligere i uken.

Mer fra Dagsavisen