Nyheter

Ladekonflikter kan bremse elbilveksten

Manglende lademuligheter i borettslag og sameier er blitt en propp i Stavanger kommunes mål om elbilvekst. En egen elbilrådgiver håper de skal bidra til å løse floken.

– Jeg ser rett og slett ikke hvilke muligheter jeg har, sier elbileier Kjetil Endresen.

Billig hjemmelading om natten er en viktig gulrot for elbilister, men i borettslag og sameier kan det være utfordrende å få ladestasjoner installert. For er det riktig at fellesskapet skal ta regningen? Og er det praktisk mulig å installere laderne?

Begge deler er spørsmål som Endresen baler med. For tre år siden skaffet han seg elbil og flyttet inn i et rekkehus på Tjensvoll i Stavanger. I likhet med de 40 andre husene i gata som tilhører borettslag, har han ingen fast parkeringsplass. I stedet må han konkurrere om å finne en ledig luke på gata. Men får han plass utenfor huset, nytter det ikke å dra en skjøteledning over fortauet for å lade bilen. Det er i strid med forskriftene for elektriske anlegg. Å installere en ladesøyle på fortauet er heller ikke uproblematisk.

LES OGSÅ: Kun to dødsulykker med elbiler

Må lade på jobb

– Det koster 15.000 kroner og innebærer å grave en grøft gjennom hele hagen og ut mot veien. Fordi jeg ikke har fast parkeringsplass, er jeg heller ikke sikret tilgang til laderen. Jeg er også usikker på om det er lov å føre opp en ladesøyle på kommunal grunn, sier han.

Som en del av et borettslag kan han dessuten ikke kjøre et sololøp, men regner med han vil få styrets tillatelse til å sette opp en stasjon på egen regning.

– Men da må jo alle boliger i gata gjøre det samme, etter hvert som de får elbil. Det blir 40 grøfter og ladestasjoner – uten at vi kan være sikre på at vi har parkering, sier Endresen, som i dag må bruke ladepunkter i et parkeringshus i nærheten av jobben hans i Stavanger sentrum.

Manglende lademuligheter i borettslag er han ikke alene om.

– De fleste parkeringsplasser i borettslag og sameier i Stavanger er ikke tilrettelagt for lading, sier Imme Dirks Eskeland i miljøenheten til Stavanger kommune til RA.

LES OGSÅ: Fikk prissjokk av Lyses nye ladeordning (RA+)

Betent spørsmål

Ifølge OBOS, som har 210 boligselskaper (borettslag og sameier) i Stavanger, har bare 8 av dem ladestasjoner. BATE har 750 boligselskaper regionen. Rundt 400 av dem har felles parkeringsanlegg, hvorav 10 av dem har lademuligheter.

Ifølge Eskeland er spørsmålet om tilrettelegging ofte en kilde til konflikt i boligselskaper.

– Mange er nok litt bekymret for kostnaden, og tror at de må oppgradere strømnettet, sier hun, som mener manglende lademuligheter i borettslag og sameier rett og slett er blitt en propp i målet til kommunen om å få opp elbilandelen i regionen.

De har derfor søkt om klimasatsmidler fra Miljødirektoratet for å få opprettet en ny stilling som elbilrådgiver for borettslag og sameier.

– Tanken er at rådgiveren skal gi råd til dem om hva som må til for å få etablert ladepunkter, sier Eskeland, som håper de kan få stillingen på plass til høsten.

 – Hvilken løsning ser du i tilfellet til elbileier Kjetil Endresen?

– Parkering i boligsone er en utfordring. I ladestrategien til Stavanger kommune er det blant annet foreslått lading fra lyktestoler, sier hun.

LES OGSÅ: Kun to dødsulykker med elbiler

Stor pågang

Konflikter til tross: Stadig flere boligselskaper ser på muligheten for å tilrettelegge for elbiler. Det er inntrykket til Norsk elbilforening.

– Vi merker et veldig trykk på dette nå, og har en egen rådgiver dedikert til boligselskaper som er fullbooket fram til juni, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening. Han tror det er en holdningsendring på gang i boligselskapene.

– Jeg tror de fleste er positivt innstilt til å få ladepunkter installert, men fortsatt er det en del kunnskapshull som gjør at folk er mot det. Det er også en diskusjon om hvem som skal ta regningen, påpeker han.

50 henvendelser

– Vi mener ikke at alt skal være gratis for elbilister. Det er naturlig at brukerne betaler for strømmen og utstyret de får installert, og i borettslag bør det være påslag på månedsleie siden man ikke eier parkeringsplassene.

I OBOS kjenner de til åtte selskaper i Stavanger som på årsmøtene i 2018 skal behandle muligheten for elbillading. I BATE har de 50 konkrete henvendelser i Stavanger som de nå jobber med.

Mer fra Dagsavisen