Sport

La hemmelig Kristoff-plan før starten i 2017

Tour des Fjords måtte gjennom nedturen i 2017-utgaven, da ikke en gang Alexander Kristoff stilte opp, for å komme sterkere tilbake med tidenes beste utgave av rittet i 2018.

Følg RA Sporten på Facebook!

Etter gjennombruddet i 2014, bygde Tour des Fjords seg sterkere og sterkere i 2015 og 2016. Samarbeidet med politiet, veivesen, brannvesen, ambulanse og kommunene satt som smurt, og flere og flere World Tour-lag begynte å vise sin interesse.

– Selv om det ble litt kaos i Bergen, ble 2016-utgaven også vellykket. Vi fikk igjen datoen, og hadde planer om å utvide ytterligere. Med flere norske proffer enn noen gang før, skulle vi fleske til med tidenes utgave i 2017, sier Roy Hegreberg.

LES OGSÅ: Tour des Fjords: Fra 250.000 til 24 millioner

Ingen ville stille opp

Problemet var bare at ingen av WT-lagene ville stille opp.

– Da vi begynte å ringe rundt til lagene på vinteren 2016/2017 hadde vi et håp om å få enda flere lag til start, siden vi allerede hadde hatt en god del gode lag her og ikke var i direkte konkurranse med andre ritt. Skuffelsen var dermed stor da jeg fikk nei etter nei fra det ene laget etter det andre, fordi de heller ville prioritere Tour of California, sier Hegreberg og fortsetter:

– Til og med Alexander Kristoff kom tilbake å sa at laget hans ikke ville være med, men at han hadde en plan om å vinne en av vårklassikerne for så å trumfe gjennom deltakelsen i Tour des Fjords. Det var min, Stein Ørn og Alexanders plan at han skulle vinne en av vårklassikerne, og at han dermed kunne stille likevel. Men det gikk ikke, og dermed måtte Kristoff kjøre i California, fortsetter han.

Rundt påsketider var bare to World Tour-lag bekreftet.

– Da begynte RA og andre medier å ringe, og jeg skjønte ærlig talt ikke hva vi skulle gjøre for å komme oss videre, innrømmer Hegreberg.

LES OGSÅ: Var landsbyens helter i Belgia

Hammer Series ser lyset

Løsningen kom i form av en konferanse Hegreberg og Tour des Fjords hadde deltatt på i 2015 for å representere Norge på verdens største sportskonferanse i Sochi.

– Der ble jeg kjent med Infront, som er verdens største distributør av sportsrettigheter. Vi fikk til en avtale om at de skulle selge Tour des Fjords i utlandet, og da jeg så at Infront sammen med Velon skapte Hammer Series tok jeg kontakt med Infront, sier han.

Velon er en interesseorganisasjon for ti WT-lag, som skal gjøre syklingen bedre. Hegreberg presenterte seg og reiste ned for å høre mer.

– De lurte på om vi ville gjøre om Tour des Fjords til Hammer Series Stavanger. Vi hadde ikke lyst til å gi slipp på Tour des Fjords, siden vi hadde bygget det opp som en merkevare. Derfor foreslo vi å dele arrangementene i to, og kjøre dem etter hverandre. Det gikk Velon med på, og 15. mai i fjor kunne vi signere avtalen om å få ti av verdens beste lag, sier Hegreberg.

LES OGSÅ: Stavanger får det største sykkelrittet i Skandinavia

Godt over 2000 frivillige

Siden den gang har alle krefter gått med til å planlegge årets to ritt, og for sikkerhets skyld tok de også på seg å arrangere verdens største etapperitt for mosjonister, Maserati Haute Route Norway.

– Det har gått fra min 50 prosentstilling til fire ansatte, men det er et sinnssykt stort prosjekt. Vi kunne vært ti mann og likevel klart å fylle dagene uten problem, men vi har et helt fantastisk lag med frivillige som gjør at det går rundt.

Hegreberg forteller at de har 170 dedikerte frivillige i forkant, underveis og etter rittene. De kjører biler, motorsykler sitter i sekretariat, bygger arenaer, håndterer presse og gjør alt annet som trengs.

– I tillegg har vi over 2000 frivillige som stiller opp som vakter ute i løypen, og som hjelper til med opp og nedrigging. Vi har også mange gode leverandører og samarbeidspartnere som gjør at vi får til mye mer enn det vi egentlig har penger til, sier Hegreberg.

LES OGSÅ: Derfor skjelte Hushovd ut Hegreberg

Utvider til 30 mill. neste år

Han sier det er takket være den norske dugnadsmentaliten og den jærske entreprenørskapen at rittet har utviklet seg som det har gjort.

– Suksessnøkkelen har vært at vi har hatt ressurspersoner som kjenner miljøene. I 2004 var det meg og Morten, og så kom Alexander og åpnet dører for oss, sier Hegreberg som mener et ritt som Tour des Fjords ikke hadde vært mulig å få til noen andre steder med deres modell.

– Skulle du fått til dette andre steder burde du egentlig ha hatt en stor pengesum i bunn og bygd det videre. Vi startet på null, og har bygd det år for år, sier han.

I fjor høst ble Tour des Fjords en Gasellebedrift. For å komme med må man blant annet ha doblet omsetningen over fire år, hatt et positivt samlet driftsresultat og ikke opplevd negative tall noen av de fire årene.

– Det er veldig viktig for oss, da det viser at vi har kontroll på økonomien. Det hadde ikke vært noe problem å bruke det dobbelte av det vi gjør hvert år, men det er penger vi ikke har. Derfor har vi vært helt avhengige av å få med gode samarbeidspartnere, og vært veldig nøye på hva vi har brukt pengene på, sier han.

Neste år ser han for seg et budsjett på 30 millioner, og ytterligere utvidelser. Men først skal årets utgaver arrangeres.

– Vi var litt bekymret for at Tour des Fjords skulle bli et b-ritt sammenlignet med Hammer, men vi har fått koblet det rittet på avtalen med Velon og nå har vi ni WT-lag til start der og. Nå håper jeg virkelig at folk benytter anledningen til å se verdensstjerner på nært hold. Det blir som om Real Madrid, Barcelona og Liverpool skulle spille kamper på Vikings stadion tre dager på rad, sier han.

LES OGSÅ: – Prøve-VM ble en ripe i lakken for oss

Mer fra Dagsavisen