Nyheter

Kvadrat satte Black Friday-rekord

Kjøpesenteret hadde rekordomsetning på 32,7 millioner kroner og 42.000 besøkende på den store handledagen.

– Black Friday har blitt den største og viktigste handledagen i året for oss, sier senterleder ved Kvadrat, Bent O. Hansen, som kan vise til rekordhøye Black Friday-tall.

– I år hadde vi en omsetning på 32,7 millioner kroner i løpet av Black Friday, noe som er den høyeste omsetningen noensinne for oss. Det var en «all time high», og vi er veldig godt fornøyd. I tillegg hadde vi over 42.000 kunder den dagen, sier Hansen til RA.

LES OGSÅ: Mottar 200.000 pakker i døgnet

Investert 250 millioner

Kvadrat er med på Black Friday for fjerde gang, og senterleder Hansen forteller at pilene har pekt oppover for hvert år.

– Vi hadde «all time high» i fjor også, men i år hadde vi en vekst på 12 prosent sammenlignet med 2017. Markedet ønsker Black Friday – det er helt tydelig når vi ser på resultatene, sier senterlederen.

– 32,7 millioner kroner på én dag høres veldig mye ut? 

– Kvadrat omsetter for over 2,3 milliarder kroner i løpet av et år, og vi har nærmere 4,7 millioner kunder. Men selv med den totalomsetningen var årets Black Friday en veldig sterk dag, sier Hansen.

Han tror grunnen til at over 40.000 tok turen innom kjøpesenteret på Black Friday er på grunn av deres 170 ulike butikker og mange tilbud.

– I tillegg har vi gjort mye de siste årene for å fornye og utvikle Kvadrat. Blant annet har vi investert over 250 millioner kroner i senteret, sier han.

Hansen er ikke redd for at årets gode Black Friday-tall skal ødelegge for julehandelen.

– Erfaringen er at julehandelen totalt sett øker. I fjor økte julehandelen, inkludert Black Friday som kickstarter julehandelen, med 3,5 prosent. Så basert på tallene fra de siste årene er jeg ikke bekymret. Jeg forventer en god julehandel også i 2018, sier Hansen.

LES OGSÅ: – Black Friday ødelegger julehandelen for oss

Vil fortsette

Også for Arkaden Torgterrassen var Black Friday en suksess. Hos Arkaden rapporteres butikkenes omsetning på månedlig basis, så deres tall er ikke klare før neste uke.

– Når det er sagt så viser besøket en vekst på 7,5 prosent, noe som er en veldig god indikator. Vi forventer en solid økning i omsetning til tross for strategisk ledighet i første etasje av Torgterrassen. Besøkstellerne viser 13 prosent økt besøk lørdag i Black Week sammenlignet med året før, sier senterleder Elisabeth Schibevaag.

Senteret har vært med på Black Friday siden 2015, og har merket en positiv utvikling.

– Vi kommer til å fortsette med Black Friday så langt dette er noe butikkene og kundene ønsker. Vi tror ikke dette startskuddet hemmer julehandelen. Det kan tenkes det går litt roligere den første uken i desember, men totalt omsetter vi ikke for mindre. Faktisk hadde vi vekst på 10,8 prosent i desember 2017, og vi forventer minst like bra i år, sier Schibevaag til RA.

LES OGSÅ: Derfor «hermer» vi etter USA

Beste noensinne

Også hos Kilden har pilene pekt oppover. Black Friday omsatte de for 7,1 millioner kroner, med en vekst på 6,35 prosent. Totalt i løpet av uken var omsetningen på 21,5 millioner kroner, med en økning på 3 prosent, og i løpet av Black Friday tok 11.500 mennesker turen innom kjøpesenteret.

###

– Vi hadde en veldig bra fredag og uke. Dette er nok uten tvil den beste Black Friday vi har hatt, og vi har klatret for hvert år siden vi startet, sier senterleder Marianne Madland til RA.

Hun forteller at de på forhånd var spente på hvordan dagen kom til å gå, men at de endte opp godt fornøyde. Nå er de spente på julehandelen.

– Vi er jo spente på om folk gjorde seg ferdig med gavene på Black Friday, men jeg tror ikke det. De to siste ukene før jul pleier det alltid være god handel, så jeg tror nok julen kommer i år og, sier hun.

Amfi Vågen i Sandnes kan melde om eksakt samme omsetning som i fjor. Likevel hadde de en økning i antall besøkende på 26,6 prosent i løpet av hele Black Week, og en 25 prosents økning på selve dagen.

– Det er alltid gledelig med økning, men vi hadde ingen forventninger om det. Målet var å havne på det samme som i fjor, sier senterleder Bente Hetland, og legger til at Black Friday har utviklet seg til å bli en veldig viktig dag for senteret.

– Det er blitt en veldig viktig handledag, og en god start på julehandelen. Vi har vært med på Black Friday en del år nå, og vi har ikke opplevd at julehandelen går ned på grunn av Black Friday, sier Hetland.

LES OGSÅ: Tusenvis av falske nettbutikker lokker med Black Friday

Black Friday-tall:

* Hovedorganisasjonen Virke anslo på forhånd at nordmenn kom til å bruke 3,9 milliarder kroner på årets Black Friday.

* I 2017 la nordmenn igjen i overkant av 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel), noe som var en økning på 16 prosent sammenlignet med 2016.

* I år handlet norske forbrukere totalt for 3,7 milliarder kroner under Black Friday. Dette er ny rekord og en økning på 3,7 prosent fra i fjor.

* Tall fra Nets og BankAxept viser at det ble utført nesten 9 millioner kortkjøp i løpet av handledagen Black Friday, en økning på 3,3 prosent fra tilsvarende dag i fjor. Det gjør også fredagen til dagen med mest kortbruk noensinne.

Kilder: Virke og NTB

Mer fra Dagsavisen