Nyheter

Vinyltrykkeri med plater, vin og te

På en turné i 2017 ble tre kompiser enige om å starte vinyltrykkeri. Etter to og et halvt år med planlegging, prøving og feiling er produksjonen i gang.

Bilde 1 av 7

– Alle plater blir jo bitte litt forskjellige. Og det er det som er så jækla gøy, sier Janove Ottesen.

Han sitter i et tilnærmet lydtett rom i lokalene til det nye vinyltrykkeriet T-Time Vinyl Plant i Tou-komplekset i Stavanger. Rommet er dekket med vinylplater fra gulv til tak – 12.000 for å være nøyaktig – hvor alle er sortert etter sjanger og videre på toneleie.

I lytterommet står det 12.000 vinylplater, platespiller og anlegg.

Rommet han sitter i er T-Times lytterom. Det kan leies og brukes til gjennomlytting av plater, som konferanserom eller hva som helst annet. Bak lytterommets ene vegg er det vinbar som er klar for åpning om et par uker. Og selv om du ikke kan høre det er vinyltrykkingen i full gang bak den andre veggen.

En kunst

Ideen til et vinyltrykkeri med tilhørende lytterom og vinbar kom under en av Ottesens turneer for to og et halvt år siden. Det var trommis Børge Fjordheim som foreslo å starte et vinyltrykkeri. Ottesen var enig, og med seg fikk de også sjåfør, merch-ansvarlig, scenograf, tidligere boktrykker og nå daglig leder Sigve Håland. Med på laget, i tillegg til Ottesen, Håland og Fjordheim, er også Tou, Stavanger Symfoniorkester, Bjarte Stensli og Magne Furuholmen.

I T-times lokaler i Stavanger er vinylpressen fra Canada plassert lengst inn i lokalet, men allerede når du kommer inn dørene slår varmen fra maskinen mot deg. Det er daglig leder Håland som opererer maskinen, og som forklarer hvordan det hele fungerer.

– Hadde det vært så enkelt som å bare trykke på en knapp kunne alle gjort det. Men det er litt som kreves, sier Håland.

Sigve Håland heller oppkuttet vinyl, pellets, inn i maskinen.

Først helles oppkuttet vinyl, pellets, inn i den store maskinen. Det blir så omdannet til en puck-lignende klump før den presses sammen. Når den presses sammen skal den treffe mikroskopiske riller, og når alle hullene er fylt skal platen kjøles ned så det får størknet. Om produktet blir bra avhenger av en rekke ting, blant annet luftfuktighet, statisk elektrisitet og tiden på året.

– Det er vanskelig. Du må jobbe deg litt fram for å finne den rette oppskriften. Å få dette bra er jo en kunst – det er det ingen tvil om, sier Håland.

– Vi har allerede kjørt ett og et halvt tonn med prøving som har blitt kvernet opp og resirkulert. Bare for å komme på rett plass før vi gir kundene noe som helst. Så det har blitt en del prøving og feiling, ja, sier han.

– Du må være god hver gang. Det hjelper ikke at det var bra i går, i dag er en ny dag og du må prestere på nytt. Du må være god en gang til, legger Ottesen til.

Mer musikk – mindre støy

Fra første idé til ferdig produkt har det gått to og et halvt år. Men det er fordi T-Time ville ha alt opp og stå noenlunde samtidig, ifølge Ottesen. Både vinbaren, lytterommet og vinylpressen er en del av pakken, i tillegg til at lokalene er fullstendig ombygd og pusset opp. T-Time har hatt planer om å åpne flere ganger, og de hadde trodd de skulle klare det før jul. Det klarte de ikke, men pressen har allerede vært i gang noen uker og vinbaren skal stå klar til åpning innen slutten av måneden.

Slik ser vinylpressen ut. Det er Sigve Håland som opererer maskinen.

Foreløpig er T-time fortsatt i oppstartsfasen, men Ottesen forklarer at de håper å starte med å trykke lokale og norske band, før de sprer seg «worldwide». 

– Det er få trykkerier i verden, og det er kø på markedet. Dessuten er mange av musikerne og institusjonene som driver med klassisk musikk litt kresne, så det er ikke alle disse 50 som er bra nok. Det er bare et fåtall som er gode på klassisk, og da blir jo køen enda lenger, sier Ottesen.

– Hva er forskjellen på å trykke klassisk musikk og rock, for eksempel?

– Jo mer det skjer i musikken, jo lettere er det å trykke, fordi musikken blir en så stor del av plata rent fysisk, sier Håland.

– La oss si at du zoomer inn på en rille på en plate med rock, sier Ottesen, og holder hendene med 30 centimeters mellomrom.

– Mellom her er det fullt med musikk, så du hører ikke støyen. Men er det derimot bare en fiolin som spiller er det mye plass til støy der det ikke er musikk, og da hører du den støyen, forklarer han.

Vinyl og te

T-Time skal produsere i alle sjangre og for alle type musikere. Den første platen som ble trykket hos T-Time var en special edition-utgave av Ottesens «Spindelvevriff» i burgunder, grønn og brun-gull. T-Time ønsket ikke å trykke for andre kunder før de var helt sikre på at det ble bra, og derfor var det Ottesen som ble først.

Sigve Håland viser fram en av platene hvor han har lekt seg med farger.

Når en plate er ferdig trykket og finpusset og T-Time er fornøyd med produktet får artisten en såkalt test press-versjon. Den blir levert i en boks med logoen til T-Time på, og inne i boksen ligger platen pent plassert på skrå. Ved siden av ligger en nøye utvalgt tepose med T-Times logo på. I tillegg følger det med et lite skriv hvor det står hva du skal sjekke med vinylen. Nederst på skrivet står det også «Enjoy your vinyl with a nice cup of tea».

– Så da kan du nippe til teen mens du dobbeltsjekker vinylen og gir tommel opp. Det er ingen som får en testpress som er flottere enn dette, sier Ottesen, og forklarer samtidig betydningen bak navnet T-Time Vinyl Plant.

– T-en står både for Tou, vår samarbeidspartner, og te. Konseptet her er litt britisk, med teen og looken, sier Ottesen, og viser til klærne både han og Håland bruker. Tweed-dresser med tilhørende sixpence ala Peaky Blinders og 1930-tallets Birmingham.

Sigve Håland og Janove Ottesen i vin og vinyl-baren som åpner snart.

– Så vi kjører litt stil. Litt «british», sier han.

Ingen hører spor to

Fra før av er det scener, studioer og ølbar i Tou-komplekset i Stavanger. Et vinyltrykkeri, lytterom og vinbar passer perfekt inn, mener Ottesen.

– Det er ulikt, men komplementerende. Vinbaren vår åpner om et par uker, kanskje tre, og konseptet der er helt unikt, sier Ottesen, og utdyper:

– Konseptet er å kun spille musikk fra vinyl. Ikke én og én sang, men hele albumet. Det er gamlemåten, og det er litt morsomt hvordan folk har glemt hvordan det er å høre hele album. Du skulle kanskje tro det ikke har så mye å si, men det har det faktisk, sier han.

I tillegg er det kundene som får bestemme hvilke plater som spilles i vin og vinyl-baren. Du kan bla deg gjennom en nøye utvalgt katalog, gi platen du ønsker å høre til sommelieren i baren og vente til det blir din plates tur.

– Hvis noen setter på «Walk on the wild side» med Lou Reed i en bar er det jo ingen som reagerer, for den spiller jo alle. Men så kommer neste låt på den platen, og den spiller jo ingen. Bortsett fra oss. Den er det ikke sikkert du har hørt en gang. Så den opplevelsen, med å faktisk høre en hel plate, den skal du ikke kimse av, sier Ottesen. 

Janove Ottesen og Sigve Håland i tweed-dresser med tilhørende sixpence ala Peaky Blinders og 1930-tallets Birmingham.

Han sier T-Time har besøkt barer i Oslo og Stockholm med lignende konsept, og beskriver det som en «enormt fin opplevelse».

– Når du er på T-Time er det ganske garantert at du vil høre annen musikk enn den du hører alle andre steder. For det er ingen i Stavanger som setter på spor nummer to på Lou Reed-platen. De setter på «Walk on the wild side». Og når du har hørt den ferdig på Spotify kommer det en ny låt, fra en ny artist. Det er ikke én dårlig plate i den samlingen vi tilbyr i baren, så det kommer til å bli en helt unik opplevelse, sier Ottesen.

Mer fra Dagsavisen