Nyheter

Strømming, trailere og kortfilm: – Digitale flater blir enda viktigere framover

Korona har fått Rogaland Teater til å tenke nytt og ta i bruk digitale verktøy på en annen måte. De håper det kan bidra til å skape oppmerksomhet og trekke nye publikummere til teateret.

Under koronapandemien har Rogaland Teater, som mange andre, måttet tenke nytt. I vår satt de derfor opp stykket «Scener fra et ekteskap» digitalt, noe som slo godt an blant publikum. De har også gode erfaringer fra tidligere digitale produksjoner, blant annet teatertrailere og kortfilmen «Teaterdøgnet» som ble sluppet i sommer.

Det siste de nå har gjort er å hyre inn Arild Østin Ommundsens selskap Chezville for å lage filmtrailere til de to nyeste forestillingene, «Brødrene Løvehjerte» og «Et Drømmespill».

– Digitale verktøy er nyttig å ha når det kommer til å vekke interesse for forestillingene. Både i første runde, og ikke minst hvis den skal settes opp på nytt, sier Kirsti Bjerva, salgs- og markedssjef ved teatret.

– Vi ønsker å være profesjonelle i alt vi gjør, og vi vet at digitale flater blir enda viktigere framover. Blant annet er det en viktig plattform for å kommunisere forestillinger, sier kommunikasjonsrådgiver Thomas Bendiksen.

LES OGSÅ: Setter opp svensk klassiker på Rogaland Teater (+)

Vil nå ungdom

Teateret prøver hele tiden å justere hvordan de presenterer forestillingene og teateret. Bjerva og Bendiksen mener film generelt er en enklere måte å uttrykke følelser og skape engasjement på.

– Det er et godt verktøy som hjelper oss å løfte fram forestillinger, og vi jobber hele tiden med å nå ut til et så bredt publikum som mulig. Vi har laget noen trailere tidligere også, men dette med film er absolutt noe vi ser et større potensial i enn vi har utnyttet tidligere, sier Bendiksen.

– Litt av spørsmålet har jo vært hvordan man kan transformere scenekunst til et filmatisk uttrykk, for det er ofte et vanskelig grep. Scenekunst kan se litt kjipt ut når du filmer det, men det er ikke umulig å prøve å gjenskape litt av den stemningen du får når du sitter i salen, legger han til, og refererer blant annet til vårens digitale oppsetning av «Scener fra et ekteskap».

Digitale verktøy og filmer som «Teaterdøgnet», som gir et innblikk i teaterlivet og er med på å forklare husets hverdag, er dessuten en måte å nå bredere ut på, tror de.

– Ungdom er ofte en vanskelig målgruppe. Tror dere at dette er en måte å nå dem på?

– Vi vil veldig gjerne nå ungdom, og det er kjempeviktig for oss. Jeg var nylig innom en VGS og spurte om nettopp hvordan vi kan nå dem, og da var en av tilbakemeldingene at vi måtte lage flere trailere, sånn som kinoen gjør. Digitale verktøy er helt klart en stor hjelp, sier Bjerva.

LES OGSÅ: «Brødrene Løvehjerte»: – Ikke en veldig munter og lys forestilling (+)

Ulike triggere

Bjerva og Bendiksen tror også denne måten å kommunisere teater på kan trekke et publikum som kanskje vanligvis ikke går så mye på teater.

– Vårt faste publikum kan for eksempel bli trigget av at Nina Ellen Ødegaard spiller hovedrollen i et stykke, fordi de liker og har et forhold til henne. Hvis man ikke er «i teaterverdenen» er kanskje ikke hun et trekkplaster, og da må man finne andre ting som kan være det. Så jeg tror kanskje dette kan være en henvendelse til dem som ikke blir trigget av de andre perspektivene ved teateret, sier Bendiksen.

Men selv om det digitale er viktig for teateret kommer de aldri til å flytte alt over på nett.

– Vi tror jo folk fortsatt ønsker å møtes fysisk. Teater handler ikke bare om å sitte i selve salen, men det er også at du gleder deg, du gjør avtaler, kanskje tar du noe i glasset før eller spiser middag etter. Det er en helhetsopplevelse, sier Bendiksen.

Mer fra Dagsavisen