Nyheter

Kvelertak tar nye grep og skaper «Splid»

Kvelertak gir ut albumet «Splid» fredag. En ny start med ny sanger. Med noen innholdsrike tekster som det kanskje skulle vært lettere å høre i det store gitarøset.

Bilde 1 av 2

For to år siden sluttet sangeren Erlend Hjelvik i Kvelertak, tilsynelatende helt plutselig. På et blunk var gruppa fra Stavanger tilbake med ny vokalist: Ivar Nikolaisen, som ble kjent i gruppa Silver tidlig i det nye århundret, og de siste årene har markert seg i The Good The Bad & The Zugly. Internt i Kvelertak hadde de visst en stund at Hjelvik var på vei ut, men ikke at det plutselig skulle skje.

Gitaristen Vidar Landa forteller at han allerede hadde snakket med Ivar Nikolaisen om å ta over. Han var gjestesanger med gruppa på «Blodtørst» på det første albumet i 2010.

– Jeg var usikker på om jeg kunne få det til nå, men så hørte jeg på «Blodtørst» og tenkte, jeg synger dritfett på den, selvfølgelig kommer jeg til å få det til. Jeg trodde det var langt fram i tid, men da jeg ble bedt om å ta over tre dager før en spillejobb måtte jeg stresse litt. Jeg måtte lære 13 låter på tre dager, forteller Nikolaisen. Som snart har vært med i Kvelertak i to år, men dette er hans første album i den nye jobben.

Heimebane

Ivar Nikolaisens første konsert med Kvelertak kom på Fjellparkfestivalen i Flekkefjord, nesten på hjemmebane for sangeren fra Moi, selv om det er over fylkesgrensa fra Rogaland. Han fikk litt gratis der?

– Jeg fikk veldig mye gratis. Folk syntes det var bra nok at det var en lokal fyr som sto på scenen. Den er en av de gøyeste konsertene jeg har spilt, selv om jeg ikke direkte gjorde en glimrende jobb, synes han.

På rogalandsk

Kvelertak har et par sanger på engelsk på dette albumet, med gjestesangerne Troy Sanders fra Mastodon i «Crack of Doom», og Nate Newton fra Converge i «Discord». Resten går som vanlig på rogalandsk. Til de grader, selv om det ikke alltid er like lett å høre. Det har aldri vært lett å forstå tekstene til Kvelertak, der sangstemmen slåss om oppmerksomheten med et øs av gitarer.

– Kvelertak har alltid hatt vokalen lavt. Til å begynne med irriterte det meg. Men nå når jeg har blitt vant til det, og skjønt greia, så er det en styrke. Det jeg alltid har likt med Kvelertak er at det er ordentlig klassisk rockeband, med de beste gitarriffene i Norge. Riffene er så bærende. Og da er det ikke nødvendig å høre tekstene.

Det er vel greit når sangeren selv sier sånt. Gitarist Landa sier at han aldri har tenkt over dette.

Engelsk presentasjon

For å gi et lite innblikk i innholdet er sangene forsynt med hver sin korte introduksjon på engelsk på plateomslaget. Åpningslåten «Rogaland» presenteres med Petter Stordalens sitat om at blodet rant i gatene i Stavanger da hotellene hans tapte penger under nedgangstidene for fem år siden.

– Mange bøker har sitater fra gamle klassiske verk først. Når vi har Petter Stordalen, oversatt til engelsk, så er det gøyere. Det beskriver tematikken som går igjen i noen av tekstene. Han er en rå kapitalist, som kjemper for det grønne og miljøvennlige, og samtidig bruker store ord om å tape penger. Samtidig var det mange i Stavanger som måtte ta stilling til alt dette, de mistet kanskje ei hytte, men skjønte at det ikke var det viktigste i livet, å ha så mange ting, sier Vidar Landa.

Vikingblod

Sangen «Rogaland» handler ellers ikke konkret om disse nedgangstidene, bortsett fra referansen i åpningslinjene: «Frå Dalane, skapt i Guds vrede/til Haugalandet, hill Rygjafylke/Ti tusen år med jævla føkkings helvete/He du`kje sett det renne blod ijønå gadene». Hele sangen er en velformulert hyllest til hjemtraktene, selv om vi aner en viss ironisk distanse der?

– Du har hørt «Jeg ser»-diktet til Sigbjørn Obstfelder, det med «Jeg har visst havnet på feil klode»? Det synes jeg er ganske sytete, for han var jo født i rett fylke, sier Ivar Nikolaisen.

– Rogaland er fylket som forsyner Norge med olje og penger. Det her med «Vikingblodet det pumper som aldri før/Ser me en foss legger me han bare rett i rør». Det er en videreføring av vikingtida. Ta for deg!

En del av problemet

Gruppa forfølger temaet i «Necrosoft», om det store norske dilemmaet i vår tid: Materiell velstand kontra miljøvern. «Vil du ha elva eller kjøleskab/Vil du ha hubro eller el-gitar», spør de i teksten, og spør retorisk om det er meningen at vi skal leve av svartmetall i framtida.

– Musikkbransjen reflekterer samfunnet for øvrig. Du merker det samme fråtseriet. Uansett hvilket yrke man er i, så skyller alle på andre. Vi klarer ikke å bestemme oss om vi vil ha hubro eller el-gitar. Sangen sier at nå må du faen meg bestemme deg. Men det går ikke an å bestemme seg! Det er så vanskelig. Det er dette som er å være et moderne menneske. Å være takknemlig for alle goder vi har, og samtidig skjønne at vi er en del av problemet, sier Nikolaisen.

«Fanden ta dette hull» er enda en sang med lokal tilknytning, en dramatisk historisk beretning om en blodig drapssak fra 1858, med noen av de samme bildene som i «Rogaland»: «Heile Stavanger er et vidåpent sår/Det stinke haugianerblod».

Ny trommeslager også

Ivar Nikolaisen synger nå i to av Norges beste hardrockband. Attpåtil er det bare noen uker siden The Good The Bad And The Zugly ga ut et nytt kritikerrost album,

– GBZ er folk i fast jobb, så de har ikke mulighet til å spille så mye ute. Og de hater å gjøre promo, så det tar ikke så mye tid, forklarer sangeren.

Litt mindre oppmerksomhet ble det rundt byttet av trommeslager i Kvelertak i fjor. Kjetil Gjermundrød var lei av å spille på fulltid. Inn kom Håvard Takle Ohr, som gruppa kjente fra Oslo Ess, som Kvelertak deler øvingslokale med. Han fortsetter i Oslo Ess, og i El Cuero, og i Bare Egil Band. Også dette kan virke som mye på en gang?

– Kvelertak er førsteprioritet for alle. Og vi er et ganske profesjonelt band, så ting blir planlagt godt. Vi spiller ikke mer enn 100 konserter i året med Kvelertak, så da er det godt over 200 spilledager igjen til andre ting, sier Nikolaisen, som om det er den enkleste sak av verden.

Konfronterende

Det nye albumet heter «Splid». Et kort ord, som rommer mye i denne sammenhengen?

– Noe av det har vi pratet om allerede. Motsetningene i samfunnet, politisk polarisering, debattklimaet – men også utskiftningene i bandet, sier Vidar Landa. Ivar Nikolaisen utdyper:

– Kvelertak har turnert som heltidsjobb i ti år. De har fått en måte å kommunisere på som jeg ikke er vant til. Veldig konfronterende.

– Konfronterende innad?

– Ja, det er mye skriking i det bandet her, altså.

– Sånn kameratslig, eller?

– Det har i så fall ikke jeg forstått ennå. Men det fungerer jo. De er ikke mange band som har klart å holde sammen lenger.

Turneen til Kvelertak begynner på hjemmebane, med to konserter på Folken i Stavanger 21. og 22. februar. Etter en lang runde i Europa er de tilbake i landet på Rockefeller i Oslo 25. mars.

– Folken og Rockefeller er de kuleste plassene å spille i Norge. Du får det ikke bedre tilrettelagt for rockekonserter enn i sånne lokaler, mener de.

Mer fra Dagsavisen