Nyheter

Flere forsøk på billettsvindel før Ingenting-konsert

I forbindelse med Ingentings utsolgte konsert har mange blitt forsøkt lurt. Folken sier det ikke er grunn til å være redd, men ber folk bruke sunn fornuft.

– Jeg synes det er veldig frustrerende, for vi vet jo ikke om folk lar seg lure eller om noen har blitt svindlet. Det ville jo vært veldig synd hvis folk betaler penger for en billett som ikke finnes, sier Ingenting-bassist Tor Jan Møller.

I forbindelse med bandets førjulskonsert på Folken har det florert av falske Facebook-profiler og -innlegg på konsertens arrangementsside, ifølge Møller.

– Tidligere har vi opplevd en og to som prøver seg, men aldri noe som dette. Nå er det flere som prøver seg hver eneste dag, og det har eskalert veldig de siste dagene, sier Møller.

Han forteller at han daglig sletter innlegg og blokkerer brukere som prøver å selge falske billetter.

– Vi må godkjenne alle innleggene som postes på siden, og da sjekker vi samtidig profilene for å se om de virker troverdige. På enkelte profiler er det verken bilder eller tekst, og i innlegget de prøver å poste er det tydelig at de har brukt Google Translate. Så det er tydeligvis mange svindlere som benytter seg av muligheten når det er mange som ønsker seg billett til en utsolgt konsert, sier Møller.

I tillegg til at det er frustrerende, er det også tidkrevende å slette innlegg og blokkere brukere, ifølge bassisten.

– Dette har tatt helt av, og jeg har aldri opplevd noe sånt før. Vi bryr oss om fansen og vil unngå at noen blir lurt, sier han.

Ekstra mye siste halvår

Bookingansvarlig hos Folken, Jesper Brodersen, sier de er kjent med problemet, og at det ofte er tydelig når det er falske profiler som prøver å selge.

– Det har vært ekstra mye det siste halvåret. Det virker som om noen har funnet ut at Facebook er en plass de kan prøve seg, for der er det mange som har lyst til å kjøpe billetter, sier Brodersen.

I løpet av det siste året har Folken snakket med to-tre personer som faktisk har blitt lurt. Ellers har de listet opp en rekke generelle tips på sine nettsider, og de har også, sammen med det lokal selskapet Linticket, laget en løsning som skal gjøre det tryggere å kjøpe billetter privat.

Løsningen går ut på at to personer med Linticket-profil på en trygg måte kan overføre eierskapet av billetten fra den ene til den andre. Foreløpig er ikke appen utstyrt med betalingsløsning, men det håper Brodersen snart kommer på plass.

– Selv om det har blitt mer av dette er det viktig å påpeke at folk ikke trenger å være redde, men at det er lurt å bruke litt sunn fornuft. Ikke gå med på andre betalingsløsninger enn de veldig etablerte, for eksempel. Da bør alarmklokkene begynne å ringe. Det finnes alltid en sjanse for å bli lurt, men i 99 av 100 tilfeller snakker du med ærlige mennesker, sier han.

Mer fra Dagsavisen