Kultur

Åpner Jan Groth-utstilling: – Kunst i verdensklasse

Fredag åpner utstillingen «Forløp og volum» hos Stavanger kunstmuseum. Her presenteres en rekke av Jan Groths verker fra debuten på slutten av 50-tallet og fram til i dag.

Verkene som vises er skulpturer, tegninger og vevde tepper – såkalte gobeliner. Noe har museet tatt fra egen samling, mens mange av verkene er lånt fra andre museer, private samlere og Groths eget galleri i Oslo. I utstillingen vises i tillegg fire nye veggtegninger skapt spesielt for rommene på museet, og kurator Vibece Salthe jobbet tett med Groth fra august 2019 og fram til han døde i mars for å få utstillingen ferdig.

– Han var med fram til det siste, og vi har valgt ut alle verkene sammen, med unntak av noen få tegninger. Han var veldig god på å tenke rom, montering og variasjon, og det har vært godt å jobbe med en så sjenerøs og dyktig person, sier Salthe til RA.

Kurator Vibece Salthe og avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland. malerne Ståle Jenssen og Stian Bjørgen

Hun forklarer at de ønsket å legge vekt på starten og slutten av Groths kunstneriske virke for å virkelig vise spennet i kunsten hans.

– Noe av det aller siste han gjorde var å lage fire veggtegninger spesielt til museet, så de kommer opp for første gang. Vi har også med noen av de aller tidligste teppene han vevde, og man kan tydelig se hvordan de tidlige maleriene og gobelinene henger tett sammen med resten, sier Salthe, som forklarer at Groth egentlig debuterte som maler i 1958. I en periode jobbet han parallelt med maleri og tegning, og han startet å veve i 1961. To år senere sluttet han å male.

– Vi håper det blir fint for publikum å bli kjent med litt andre sider av ham. Groth selv var jo veldig opptatt av at alle kommer fra et sted, så derfor tenkte vi at det kan være fint å vise ett av de tidligere maleriene og noen av de tidlige gobelinene, ikke bare de ikoniske teppene med hvit linje på svart bunn som de fleste forbinder ham med, legger Salthe til.

En fysisk opplevelse

Under utstillingen får man også en nærmere titt på selve tegneprosessen til Groth. Inne i et av rommene i museet vises nemlig en sort/hvitt-video av Groth fra årtusenskiftet laget av kunstner Per Maning, hvor kameraet følger kunstnerens hender mens han tegner den ikoniske streken med fettstift.

Både kurator Salthe og avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland beskriver «Forløp og volum» som en fysisk opplevelse, og noe som vanskelig lar seg gjenskape gjennom fotografier.

– Groth kom tidlig fram til et forenklet formspråk, og videre holdt han seg til det og forsket videre på det. Han er ikke opptatt av at streken skal ligne på noe eller bety noe, og alle kan oppleve streken på ulike måter. Det er mange ting man kan se i streken, og ikke minst kan man oppleve at den beveger seg mellom tegningene, veggtegningene, skulpturene og teppene og at den blir mye forskjellig. For min egen del synes jeg det var veldig gøy å se de store veggtegningene, for da blir plutselig streken så levende, sier Ueland til RA.

– Å møte de store teppene er en fysisk opplevelse. Det er ganske spesielt å gå fra dem, og så videre inn til de små og intime bildene, før du går tilbake til de voldsomme veggtegningene. Når du jobber så minimalistisk som Groth gjorde må du vite akkurat hva du holder på med, hvis ikke funker det ikke. Det er noe vi har prøvd å tenke på, og det er også derfor utstillingen har fått navnet «Forløp og volum». Vi ser hans kunstneriske forløp og strekens forløp, men også hvordan han jobbet med volum og skala, sier Salthe.

Skape liv i streken

Under RAs besøk tirsdag ettermiddag er det mange mennesker i sving for å utstillingen klar til åpning på fredag. To av dem som jobber med å få ting på plass er malerne Ståle Jenssen og Stian Bjørgen. De har jobbet mye med Groth de siste 20 årene, og de siste dagene før åpning bruker de på å ferdigstille fire store veggtegninger. Tegningene har Groth selv skissert, og ut ifra skissen har det blitt laget en stor sjablong som er klistret på veggen. Jenssen og Bjørgens jobb er å overføre streken og skape liv i bildene ved hjelp av fettstift.

– Det er et spill i det som man må jobbe med å få fram, og for å få til det må man blande det godt i hverandre. På de mørkeste partiene må vi ofte legge flere lag for å få det mørkt nok, sier Bjørgen, mens han forsiktig tegner på veggen med en fettstift, før han gnir det utover med fingeren.

Kurator Vibece Salthe og avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland. maler Ståle Jenssen

Kurator Salthe sammenligner det malerne holder på med med når en musiker tolker et musikkstykke.

– På samme måte er de nå i gang med å tolke streken. De har jobbet med Groth i mange år, så de er godt trente i det, sier hun.

Noe fint i det enkle

Ueland og Salthe mener det er flere grunner til hvorfor Groths kunst treffer så bra.

– Han lykkes så bra med komposisjonene, noe som krever tid og konsentrasjon. Dette er jo minimalistisk kunst med et veldig nedtonet uttrykk, og Groths kunst er virkelig i verdensklasse, sier Ueland.

– Det er noe fint i det helt enkle. Det er nedpå og innbyr til ro. Og så håper vi jo at folk forholder seg til og tolker kunsten på sin egen måte. For Groth var det ikke viktig å formidle en historie, men å uttrykke seg gjennom en strek han hadde jobbet med i mange år. Han forsøkte å finne den riktige streken, og det er jo noe poetisk over det, legger hun til.

Kurator Vibece Salthe og avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland

Salthe sier hun og Groth tenkte mye på kombinasjon, variasjon, dynamikk og siktlinjer da de planla utstillingen. Hun forklarer at de ønsker å være pedagogiske i hvordan det settes opp, men samtidig la folk få oppleve kunsten selv.

Selv om Groth dessverre døde før åpningen av utstillingen er Salthe trygg på at han hadde blitt fornøyd med resultatet.

– Det var viktig for oss å jobbe med ham, og det er fint å vite at han visste hvordan det kom til å se ut til slutt. Han kjente rommene godt og han har sett utstillingen i modell, så jeg tror han kunne forestille seg hvordan det ville bli, sier hun.

Utstillingen på Stavanger kunstmuseum åpner fredag 6. mai klokken 18.00 og blir stående til 4. september.

Mer fra Dagsavisen