Kultur

Han vil skrive bok om Stavangerensemblet, men da trenger han din hjelp

Hvilket norsk album er verdt å skrive bok om? Da Jan Inge Reilstad stilte seg det spørsmålet satt han igjen med tre alternativer. Til slutt landet han på Stavangerensemblets debutalbum.

– I min ungdom husker jeg veldig godt hvor kraftfullt og betydningsfullt det var å høre en mann gaule på siddisdialekt, sier Jan Inge Reilstad.

Han er til daglig leder for økonomifestivalen Kåkånomics, men som utdannet litteraturviter er han også opptatt av annet enn tall. For en tid tilbake ble han kontaktet av Christer Falck som den siste tiden har drevet med prosjektet «Norske albumklassikere», hvor han ved hjelp av crowdfunding gjenutgir gamle, klassiske album. I forlengelsen av dette kom Falck med en idé om å gjøre om «Norske albumklassikere» til en bokserie, og det er her Reilstad kommer inn.

Før jul fikk han en henvendelse fra Falck med spørsmål om han kunne være interessert i å bidra til bokserien.

– Jeg kjenner egentlig ikke Christer Falck, men jeg fikk en henvendelse av ham før jul. Han skrev noe som «Jeg hører du er interessert i musikk og liker å skrive om rock. Har du lyst til å bidra i bokserien?». Jeg måtte først tenke litt på hvilket album jeg synes var verdt å skrive om, og jeg endte til slutt med tre alternativer; Tang Was “Hør gjøken”, en av platene til The Beste eller Stavangerensemblets «Ta ein kjangs», sier Reilstad til RA.

– Etter å ha tenkt meg litt om ble det klart at det måtte bli debutalbumet til Stavangerensemblet, legger han til.

Kraftfullt og betydningsfullt

Han mener Stavangerensemblet representerer en viktig etappe i norsk musikkhistorie, og at de på mange måter tok over stafettpinnen etter Prudence og Åge Aleksandersen, som begynte å synge på norsk i 1975. Før det var alt på engelsk.

– Stavangerensemblet betydde enormt mye for Stavanger, regionen og dialekten. De presenterte Tang Wa og Roalkvams fantastiske tekster – som uten tvil skilte seg ut. I tillegg var det et lydbilde med kraft og fart i, for ikke å snakke om frontmannen Froddi, som var en intens fyr som trollbandt både regionen og landet med sine opptredener, sier Reilstad.

Foreløpig er boken tidlig i planleggingsfasen. Reilstad har forsikret seg om at vokalist Frode Rønli og gitarist Anders Bru stiller opp til intervju, men utover det er det meste åpent.

Avhengig av publikum

Det er dessuten én viktig detalj midt oppi det hele: Prosjektet «Norske albumklassikere» er basert på crowdfunding, altså folkefinansiering, og interesse fra publikum. Det vil si at bokprosjektet til Reilstad er avhengig av å forhåndsselge minst 150 bøker eller samle inn 33.000 kroner innen 4. februar for at det skal kunne realiseres. Han håper og tror det er interesse for å lese historien om Froddien og hvordan «Ta ein kjangs» ble til – også utenfor fylkesgrensene.

– Foreløpig handler det om å få spredd informasjonen om at det er et prosjekt på gang, og deretter å nå målet om antall forhåndssolgte bøker for at prosessen skal kunne starte. Så vil jeg sysle med det utover året. Jeg tror det blir bra, og det ser allerede veldig lovende ut, sier Reilstad.

– Hva mener du er verdien i å lage en bok om Stavangerensemblets «Ta ein kjangs»?

– Det er viktig å ta vare på de beste tingene. «Ta ein kjangs» har betydd enormt mye for norsk språk. Stavangerfolk som hørte sin egen dialekt på TV eller radio pleide å skjems før ensemblet dukket opp. Stavangerensemblet er et viktig band, og «Ta ein kjangs» er en viktig plate i norsk musikkhistorie. Det er en gedigen klassiker, sier Reilstad.

– Pluss at «Kan’kje finna fingen» er den beste sangen jeg vet om når det gjelder å krype inn i dagen derpå. Det er helt nydelig, legger han til og ler.

Mer fra Dagsavisen