Kultur

Blander sjangre: – Veldig utradisjonelt

I allkunstverket «Rekviem» utforsker Helga Guren ulike sceniske uttrykk, hvor lyd, lys, bevegelse og stemme blandes for å skape et eget scenespråk.

– Dette diktet har fulgt meg i mange år, og jeg har lenge hatt et ønske om å gjøre noe med det. Men det er ikke en innlysende scenetekst, og fordi det er poesi, på nynorsk og skrevet under ekstreme omstendigheter har det vært vanskelig å finne en inngang til det. Både diktet i seg selv og historien til forfatter Anna Akhmatova fascinerer meg og trigger noe i meg, sier Helga Guren til RA.

Hun snakker om stykket «Rekviem» som har premiere på Rogaland Teater onsdag 8. september. «Rekviem» er basert på diktsyklusen med samme navn, skrevet av den russiske dikteren Anna Akhmatova og skildrer livet under statsterroren i Sovjetunionen.

Et allkunstverk

På scenen i Teaterhallen står Helga Guren sammen med Anders Brunvær Hauge og Bendik Andersson. I stykket er lys, lyd, bevegelse og rommet like viktig som dialogen. Selv om det er et litt utradisjonelt stykke ønsker likevel Guren at det skal være et kunstverk som er åpent for alle, og åpent for alle tolkninger.

– Et allkunstverk er et godt ord for hva dette er. Vi har ikke et klart narrativ, men vi har diktsyklusen som utgangspunkt og har bygget en forestilling rundt og ut ifra det. Det er til tider intenst og med mye tekst, men det er også sekvenser med bare lys, bare bevegelse eller bare dans. Vi utforsker ulike sceniske uttrykk og prøver å få alle elementene til å smelte sammen for å skape et eget språk, sier Guren.

Hun forteller at det å undersøke sjangre og blande uttrykk er en stor personlig interesse for henne som utøvende kunstner.

– Det er veldig spennende, og det er også derfor vi har dette store, kunstneriske teamet. Jeg har invitert dem inn og gitt dem anledning til å tenke som selvstendige kunstnere, hvor alle er veldig nysgjerrige og lyttende. Vi leter og undersøker i fellesskap og prøver å lage vårt eget rekviem med Anna Akhmatovas rekviem, inne i vårt allkunstverk-rekviem, sier Guren.

Siste Kurator-prosjekt

I 2020 lanserte Rogaland Teater «Prosjekt Kurator», hvor ideen bak er at det skal være et skuespillerinitiert prosjekt, og hvor drivkraften er å oppsøke ny viten, ny inspirasjon og nye kunstneriske uttrykk. Helga Guren ble ansatt som leder av prosjektet, og hun fikk en fri og uavhengig stilling hvor hun er ansvarlig for å utvikle to kunstneriske produksjoner. Det første prosjektet «Happy Hour» ble spilt på teateret i fjor, mens «Rekviem» er Gurens andre og siste Kurator-prosjekt ved Rogaland Teater.

– Det er utrolig givende å få gjøre dette, og jeg håper det er givende for teateret også. Et av Rogaland Teaters slagord er «å gjøre spillerommet større», og her viser de gjennom handling at de virkelig gjør det, sier hun.

– Ja, for det er jo litt utradisjonelt?

– Det er en veldig utradisjonell måte å igangsette en prosess på av et institusjonsteater. De gir oss tillit og frie, kunstneriske tøyler, og for oss er det veldig givende å kunne lage det vi brenner for å fortelle, sier Helga Guren.

---

REKVIEM:

Bygget på diktet Rekviem av Anna Akhmatova. All annen scenetekst er produsert av de utøvende kunstnerne og kunstnerisk team.

  • Regi: Erlend Samnøen
  • Oversetter: Ingvild Broch
  • Gjendiktning: Halldis Moren Vesaas
  • Scenograf og Kostymedesign: Katja Ebbel
  • Lysdesign: Ingrid Skanke Høsøien
  • Lyddesign: Leiv Amund Schøyen Ulvestad
  • Komponist og musiker: Anders Brunvær Hauge
  • Koreograf: Therese Markhus
  • Maskør: Jill Tonje Holter
  • Dramaturg: Carl Jørn Johansen
  • Skuespiller: Helga Guren
  • Musiker: Bendik Andersson

---

Mer fra Dagsavisen