Kultur

Korona samlet jazz-Norge

Norges fremste jazzmusikere har sagt ja til å delta på landets første digitale jazzfestival. Håpet er at den kan gjenbrukes i det store utland.

Daglig leder i Maijazz, Per Hasse Andersen.

– Vi valgte å bli en del av dette prosjektet da Norge stengte ned og alle kansellerte konserter og arrangementer over en lav sko, sier daglig leder i Maijazz, Per Hasse Andersen til RA.

Plateprodusent Christer Falck i C+C Records ønsket å lage en digital jazzfestival sammen med Maijazz, da de så seg nødt til å utsette sin festival for første gang siden oppstart.

– Vi kom i prat med Christer og ønsket å være med og støtte prosjektet hans. Han har en gjennomføringsevne som er formidabel, og et veldig godt nettverk, sier Andersen.

15 av landets sterkeste internasjonale jazznavn har spilt inn hver sin konsert på Sentralen i Oslo, og fra i morgen er det mulig å bestille billetter til den digitale jazzfestivalen. Man kan enten kjøpe enkeltbilletter til konsertene, eller et festivalpass som tilsvarer at hver konsert koster kun 33 kroner, og det kan gjøres på Sentralen sine nettsider.

– Jeg tror dette blir tatt godt imot. Det er topp innspilling, gjort for publikum og artistene. Vi ser på dette som en profilering av norsk jazz, norske jazzfestivaler, og det arbeidet de gjør, sier Andersen.

Likevel er han overbevist om at levende musikk foran et levende publikum fortsatt er framtiden.

– Det har noe med fellesskapet å gjøre, det å oppleve noe med andre. Det mener jeg er noe vi virkelig kunne trengt nå, men så er det viktig at vi følger smittevernreglene så vi slipper en ny nedstengning av samfunnet, sier Maijazz-lederen.

LES OGSÅ: Årets Utopia-festival vil foregå digitalt

Store artister

Christer Falck forteller RA at han ønsket å lage en digital festival som kunne gjenbrukes i resten av verden senere.

– Alle artistene som deltar er store i verden, og alle har forskjellige territorier. Når vi slår dem sammen kan det være en kjempereklame for samtlige, og de blir alle flaggskip, sier han før han legger til:

– Om det kom noe fint ut av koronaviruset, så var det at vi klarte å samle jazz-Norge, ettersom alle spiller overalt, over hele verden, til enhver tid. Det kunne nemlig vært klin umulig uten pandemien.

Klarer de å selge konsertene til andre land vil de tjene penger hver gang konserten settes opp.

– Potensielt kan dette bli den best betalte konsertjobben, hvis vi får det ut til verden, sier Falck.

Inntektene som følge av billettsalget blir tredelt mellom artistene, produksjonen, og de stedene som eventuelt vil vise fram konsertene.

– Fra man betaler billetten kan man se på konsertene fram til 26. september – da blir linkene tatt bort, sier Falck.

– Dette er meget proft, og man må gjerne koble til anlegget hjemme, for vi har sørget for veldig bra lyd. Vi har vært i studio og mikset den, så det vil være som å sette på en plate, legger han til.

LES OGSÅ: Slik er korona-situasjonen i Stavanger-regionen

Gir ringvirkninger

Ifølge Falck har det aldri blitt laget en slik digital jazzfestival tidligere. Han tror strømmetjenesten kan gi enorme ringvirkninger.

– Konserter vil leve videre i evig tid, men dersom man strømmer konsertene så vil flere kunne oppleve dem. Det er utrolig mange muligheter, og utsolgte konserter vil ikke lenger være en hindring, sier han.

– Jeg regner med at dersom man kjøper festivalpakken vår så vil det generere nye opplevelser med andre artister. Det vil gi gode ringvirkninger, slik at man oppdager ny musikk, legger Christer Falck til.

Årets Maijazz ble utsatt til oktober, og alle artistene som har deltatt på denne nye produksjonen, som er i regi av Christer Falck i C+C Records, Maijazz og Sentralen, har tidligere deltatt eller skal delta på Maijazz.

Mer fra Dagsavisen