Regjeringen foreslår 300 millioner kroner i statlig bidrag til Byvekstavtalen og 500 millioner kroner til Rogfast-prosjektet i 2018. Det kom fram da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la fram Regjeringens forslag til statsbudsjettet for 2018 i NHO Rogalands lokaler torsdag.
– Alt i alt er vi godt fornøyd med bevilgningene til fylket. Vi har nok midler til å komme i gang med store prosjekter som Rogfast. Det kommer til å skje veldig mye i fylket, sier Solvik-Olsen til RA.
LES OGSÅ: – 200 mill. til Fornybarfondet er en flopp
Næringsløft
Rogfast-prosjektet er lagt opp til anleggsstart våren 2018, og er ventet åpnet for trafikk senest 2026. For å realisere prosjektet innen den tid, ønsker regjeringen i første omgang å bidra med de 500 millioner kronene.
Av dette er 100 millioner kroner statlige midler og 400 millioner kroner er forventet å stilles til disposisjon av bompengeselskapet. Regjeringens bidrag er både forventet og gledelig, ifølge Egil Hollund, kommunikasjonssjef i Næringsforeningen i Rogaland.
– Bevilgningene til prosjektet er ikke overraskende store, men er tilstrekkelig til å sikre framdriften i byggingen. Det er godt nytt for næringslivet i regionen, sier Hollund.
LES OGSÅ: Se full oversikt over hva som får penger
Kritisk til finansieringen
Stortingspolitiker Geir Pollestad (Sp) er mindre begeistret over det som ble lagt fram av bevilgninger til både Rogfast-prosjektet og Byvekstavtalen.
– Budsjettet viser at det ikke er særlig stor satsing i Rogaland. 500 millioner kroner går til Rogfast-prosjektet, men 400 av dem er bompengefinansiert. Det er jo litt overraskende av et parti, med finans- og samferdselsministeren i spissen, som har bekjempelse av bompenger som en fanesak, sier Pollestad.
Solvik-Olsen beskriver kritikken fra Pollestad som latterlig.
– Da han satt i regjering mente han at bilistene skulle betale enda mer i bompenger enn det de gjør nå. I dette prosjektet er det statlige bidraget på fem milliarder kroner. Da Pollestad satt i regjering ville de statlige bidragene være på mindre enn to milliarder kroner, sier han.
LES OGSÅ: Dette er de lokale budsjettskravene
– Kan ikke tallene sine
I Byvekstavtalen har staten forpliktet seg å dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for bussveien på Nord-Jæren. Lokale myndigheter er ansvarlige for den resterende delen av finansieringen. Igjen er Pollestad kritisk.
– Statens bevilgninger på 300 millioner kroner er ikke i stand til å dekke 50 prosent av kostnadene. Det er for lite, og bilistene kommer til å få regningen, mener han.
– Da kan han ikke tallene for 2018. Vi legger inn 300 millioner kroner, som er halvparten av det som er forventet å bli brukt til prosjektet neste år. Da han satt i regjering som statssekretær støttet ikke staten opp med mer enn mellom fem og femten prosent på kollektivtiltak i byene, svarer Solvik-Olsen.