Nyheter

Kristopher Schau om rockens fremtid: – Det er alltid noen folk som vil ha bråk på fredagskvelden

The Dogs kommer til Tou Scene i Stavanger i mars

Av NTB, Gitte Johannessen

For selv om en vinylsjappe i hovedstaden, Big Dipper, har en passende kum utenfor butikken, sa Oslo kommune nei til å få bandets spesialdesignede kumlokk. Det er en slags by mot distrikts-kamp, hevder Kristopher Schau overfor NTB:

For i Porsgrunn, Horten og Raufoss tar kommunale myndigheter imot kumlokkene med The Dogs-inskripsjon, støpt på Ulefos Jernværk, med åpne armer – og ledige kumåpninger.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Trafikkgodkjent

Det ryktes endog at på et av stedene skal et lokalt korps spille The Dogs-rockelåter, mens ordføreren i Porsgrunn har bebudet sin ankomst til kumlokknedsettelsen. Med snorklipp og alt.

– Kumlokkene våre er godkjent til bruk i trafikkerte områder i Norge og Sverige, sier Schau, fremdeles vonbroten over Oslo-avslaget. For The Dogs later ikke til å få profetstatus i byen som de til og med har skrevet låt om, og der bandmedlemmene – minus den nye svensken – bor.

– Vi er forrådt av våre egne. Nå skal vi bare få gitt ut det nye albumet vårt, så skal vi begynne å legge kumlokkpress på kommunen, hevder Schau, som gleder seg til å se kumlokkene på plass i Distrikts-Norge.

Femtikilos

Kumlokket er altså det som beskrives som tidenes tyngste merchandise, altså bandeffekter: 20 kumlokk à 50 kilo støpejern hver, der motivet er et bikkjehode og to kjøttbein i kors samt mottoet «Our town, our rules».

Så populært ble de at bandet må få støpt 10 til. Sånn kan det gå når du er en kreativ sjel og lar deg inspirere av et nytt bandbilde, hvor sekstetten stirrer ned i det som ser ut som et hull.

– Jeg tenkte «hva annet er rundt», og da kom jeg på kumlokk. To dager etter var vi i gang med å finne ut om det gikk å bestille sine egne kumlokk, oppsummerer Kristopher Schau.

Sinnaskive

Allsidige Schau kommer rett fra et forlagsoppdrag for å snakke rockealbum. Gode anmeldelser strømmer allerede inn for syvende skiven på syv år. En anmelder, Evig Lyttar, kalte «Before Brutality» for den irriterte lillebroren til «The Grief Manual», som altså var den kritikerroste fjorårsplaten som ble Norges mest solgte vinylutgivelse.

Kristopher Schau uttaler i bandbioen at forandring er det verste han vet fra band han liker. Målet til bikkjene hans er å «høres ut som seg selv». Hvert år. Men der 2018-lyden av The Dogs var rocka tristesse, er det fullt øs på 2019-utgaven.

– Den er mer sinna, og ikke så sutrete som den forrige. Sorg og sinne er de to enkleste brønnene å dykke ned i for inspirasjon, fastslår Schau.

Fastspikret

Én ting The Dogs ikke behøver ikke å hisse seg opp over, er manglende publikum. Turnépremieren 25. januar i en av kumlokkbyene er allerede utsolgt.

– Det er alltid noen folk som vil ha rock. Litt bråk på fredagskvelden. Da slipper de å måtte skrive på Facebook om hvor ergerlige de er på konsertgjengere som prater. Jeg hører ikke engang meg selv tenke!

Kristopher Schau har spilt i en hærskare band, men liker hundelivet. Ikke minst på grunn av den usedvanlig fastspikrede timeplanen som The Dogs har fulgt og finpusset i syv år:

– Vi gir ut album den første mandagen i det nye året, og starter turneen siste helg i januar. 1. februar begynner finpuss av neste års låter. Turneen varer til påske. I juni låser vi oss inne noen dager og ferdigstiller låter til neste års skive. Så følger festivalsommeren, før vi går i studio i august for å spille inn nytt album. Fra september har jeg fri, og da er det kassegitar og kos: Da lager jeg nye låter, oppsummerer Schau blidt systemet han er så glad i, og som gjør at han allerede har 14 demoer – blivende låter – klare til 2020-albumet.

– Jeg blir mer kreativ når jeg vet ting blir noe av. At det jeg lager, kommer til å bli hørt. The Dogs er som et småbruk: Vi følger årstidene, år inn og år ut. Og som småbrukere flest, gjør vi alt selv.

Enkeltrom 

– Jeg er evig takknemlig for at jeg snart er 50 år og får spille i et rockeband som er i slak kurve oppover. Rockeband flest pleier jo å gå motsatt vei på den tiden. Jeg er glad vi har fått det til selv, det er digg å vite at dersom man gidder, så skjer det noe. Og nå kan vi ha enkeltrom når vi er ute og spiller, sier han til NTB.

På slippdagen for «Before Brutality» mandag 7. januar blir det signering på Big Dipper. Turneen tar The Dogs til 16 norske byer, dels i selskap av Skambankt, Oslo Ess og Pogo Pops, før den rundes av på Rockefeller 6. april med de finske scandirockerne i The Flaming Sideburns og norske The Good The Bad and The Zugly som oppvarmere.

Med sistnevnte legger The Dogs også ut på Tysklandsturné til høsten.

– Det blir et lite brudd med timeplanen, sier Kristopher Schau. Og høres nesten betenkt ut.

Her spiller The Dogs

* 25. januar – Glassmagasinet, Horten

* 26. januar – Union Scene, Drammen

* 2. februar – Trondheim Calling

* 8. februar – Martins, Lillestrøm

* 9. februar – Gamlebyen Kulturhus, Fredrikstad

* 15. februar – Kick Scene, Kristiansand

* 22. februar – Rockeklubben i Porsgrunn

* 23. februar – Rockeklubben i Porsgrunn

* 16. mars – Terminalen, Ålesund

* 22. mars – Gregers, Hamar

* 29. mars – Tou Scene, Stavanger
* 30. mars – USF Verftet, Bergen

* 5. april – Retro Bar, Raufoss

* 6. april – Rockefeller, Oslo

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen