Krisetelefon har mottatt nesten 500 samtaler i døgnet hittil i sommer

Norges største døgnåpne krisetjeneste på telefon og nett, Kirkens SOS, har mottatt over 22.000 samtaler siden juni.

– For noen er en fortrolig prat med en av våre frivillige den eneste menneskelige kontakten de har i løpet av ferietiden, sier generalsekretær Leif Jarle Theis i Kirkens SOS i en pressemelding.

Et overveldende flertall tok kontakt via telefon, mens snaue 3.000 samtaler ble besvart skriftlig. Ifølge generalsekretæren foretrekker stadig flere unge de skriftlige kanalene.

Uavhengig av alder og kontaktmåte, gjelder henvendelsene i sommerferien stort sett det samme; ensomhet, relasjonsutfordringer og psykiske problemer.

– Den største forskjellen vi merker på samtalene i ferietiden, er at flere av samtalene omhandler relasjonsproblemer, og da primært innad i familien, forteller Theis.

Krisetelefonen ble stiftet i 1974, og består av nærmere 1.000 frivillige medarbeidere og cirka 40 ansatte. De mottar omkring 300.000 henvendelser hvert år, og besvarer rundt 200.000 av dem.

(©NTB)