Nyheter

Kommuner opplevde 27 typer utfordringer med leverandør forrige uke

Heving av kontrakten med Norsk Medisinaldepot kan bli aktuelt «dersom ikke situasjonen nå raskt stabiliseres og leveransene og kundeoppfølgingen utføres i henhold til avtalen», melder Stavanger kommune.

Norsk Medisinaldepot (NMD) ble mandag ilagt sin første dagbot fra Stavanger kommune etter feil og mangler i multidosemedisiner fra leverandøren.

– I henhold til inngått kontrakt blir det krevd en dagbot på 10.000 kroner per kalenderdag gjennom mangelfull oppfyllelse av rutiner, sier assisterende rådmann i Stavanger kommune, Per Haarr. Han mener leverandøren har begått flere avtalebrudd, uttaler han til RA tirsdag.

NMD eier apotekkjeden Vitus, og leverer ferdigpakkede tablettpakker – såkalte multidoseruller – til sykehjem og hjemmesykepleien i 72 kommuner. Forrige mandag kunne RA melde at leger i Stavanger, Kristiansand og Trondheim har oppdaget alvorlige feil og mangler i leveransene – uten at de er blitt informert av leverandør.

Statens legemiddelverk har gitt saken høyeste prioritet, og tirsdag forrige uke kunne de opplyse at opptil 7000 pasienter i en rekke kommuner er berørt av mangler i multidoserullene fra NMD. Feilene er blitt oppdaget etter at NMD overtok kontrakten om multidoseleveranser til kommunene i januar i år. Det er Stavanger kommune som koordinerer kontrakten på vegne av de berørte kommunene.

LES OGSÅ: Alvorlige feil oppdaget i apotekleveranser – flere kommuner kan være berørt (RA+)

27 typer utfordringer

NMD har erkjent at leveransen de første to driftsmånedene ikke har vært på et tilfredsstillende nivå.

– Grunnet ekstraordinære problemer med legemiddelmangel i Norge har ikke alltid kommunene fått beskjed så tidlig som ønskelig. Her må vi jobbe med å bli bedre, har strategidirektør Miriam Skåland i NMD uttalt.

Fortsatt er situasjonen langt fra tilfredsstillende. Det går fram av en redegjørelse av situasjonen som innkjøpsavdelingen i Stavanger kommune overleverte Legemiddelverket på søndag. Bare i løpet av forrige uke oppdaget kommunene hele 27 typer utfordringer.

Eksemplene i brevet viser at saken dreier seg om mer enn kapasitetsutfordringer knyttet til legemiddelmangel, som RA tidligere har omtalt. Dette er noen av utfordringene som nevnes i skrivet:

  • Det oppdages stadig feil i multidosen. Merk at dette er ikke kun er snakk om manglende legemiddel grunnet svikt i forsyning. Det er også registrerte avvik på feil dose, feil klokkeslett og mangelfulle farmasøytiske vurderinger ved flytting/endring av legemiddel.
  • Det er dårlig kvalitet på multidoseposene – tabletter ligger utenfor posen ved mottak.
  • Hastebestillinger av nye multidosebrukere kommer ikke når de skal.
  • Ingen eller lav faglig vurderingsevne hos ansatte, samt manglende kunnskap om multidose.
  • Uholdbar lang ventetid på telefon.
  • Manglende avvikshåndtering.
  • Feil i faktura til kunden.
  • Det er uklart om NMD har oversikt over forskrivende lege til multidosepasientene

Se komplett liste nederst i saken.

Ifølge brevet kan heving av multidosekontrakten på 500 millioner kroner bli aktuelt «dersom ikke situasjonen nå raskt stabiliseres og leveransene og kundeoppfølgingen utføres i henhold til avtalen».

Multidose er maskinell pakking av legemidler i poser til personer som trenger hjelp til å dosere og huske å ta legemidlene sine.

Multidose er maskinell pakking av legemidler i poser til personer som trenger hjelp til å dosere og huske å ta legemidlene sine. FOTO: CAROLINE T. GILJE

LES OGSÅ: Norsk Medisinaldepot refses for avtalebrudd både på kompetanse, leveranse og kundekontakt (RA+)

Tilsyn neste uke

Legemiddelverket har varslet tilsyn i uke 12 og 13 med både NMD, Vitusapotek AB28 og deres pakkeleverandør Farmaka.

Assisterende rådmann Per Haarr uttaler til RA at tilsynsrapporten vil ha betydning for kommunens videre vurdering av saken.

– Videre sanksjoner vil da bli vurdert fortløpende, sier han, sier han.

Strategidirektør og pressekontakt Miriam Skåland i NMD sier til RA at hun er kjent med brevet fra Stavanger kommune, men ønsker ikke å gå inn på enkeltpunkter.

– Dette er noe vi håndterer i dialog med kommune og Legemiddelverket.

LES OGSÅ: Statens legemiddelverk kaller apotekleverandør inn på teppet

Erkjenner utfordringer

I en pressemelding fra NMD mandag heter det leverandøren siden oppstart i januar har hatt utfordringer med sine multidoseleveranser til 72 kommuner. 

«Den generelle legemiddelmangelen som rammer Norge generelt, har rammet denne kontrakten spesielt hardt. NMD har på sin side ikke vært gode nok til å varsle om legemiddelmangel når det har oppstått. Det er identifisert og igangsatt en rekke tiltak for å korrigere og håndtere alle meldte avvik fra oppstart til dags dato. NMD har blant annet forsterket bemanning, og kontakter kommunehelsetjenesten og leger per telefon», heter det i pressemeldingen. 

NMD skriver videre at problemene også skyldes at de ved kontraktovertakelse mottok pasientdata på papir, og måtte registrere og kontrollere pasientopplysninger manuelt.

«Dette økte risiko for overføringsfeil. Disse forholdene, kombinert med legemiddelmangel som har eskalert siden januar i år, gjorde oppstartsfasen svært utfordrende for både kommunene og NMD.»

LES OGSÅ: Opptil 7000 pasienter rammet av feil i medisinpakker

Stor forståelse

Blant avvikene meldt til NMD er blant annet mangelfull informasjon i forkant av leveransene, lang ventetid på telefon og feilregistreringer.

– Vi tar avvikene som er rapportert på største alvor. Vi har stor forståelse for kommunenes frustrasjon, og jobber iherdig for å sikre at alle leveranser er av forventet kvalitet, sier administrerende direktør i NMD, Ros-Marie Grusén i pressemeldingen.

Leverandøren opplyser at de forrige uke fikk to av de mest kritiske medisinene Burinex og Isoptin på lager og pakker disse i multidose.

Disse feilene melder kommunene om

Under følger kommunenes oppsummering av utfordringer i møte med Norsk Medisinaldepot forrige uke:

  • Det oppdages stadig feil i multidosen. Merk at dette er ikke kun er snakk om manglende legemiddel grunnet svikt i forsyning. Det er også registrerte avvik på feil dose, feil klokkeslett og mangelfulle farmasøytiske vurderinger ved flytting/endring av legemiddel.
  • Endringene fra lege kommer ikke med, selv om de er meldt innen fristen i avtalen mellom partene.
  • Det er dårlig kvalitet på multidoseposene – tabletter ligger utenfor posen ved mottak. Dette er ikke hygienisk. 
  • Hastebestillinger av nye multidosebrukere kommer ikke når de skal. 
  • Multidose til pasienter på korttidsopphold/rullering er uforutsigbare – enhetene er frustrert og vet ikke hvordan de skal forholde seg til dette.
  • Det leveres fortsatt multidose som er avbestilt.
  • Kommunene opplever uventede og uforståelige stopp i levering av multidose til faste brukere.
  • Levering til feil adresse.
  • Levering på annen dag enn avtalt.
  • Ingen eller lav faglig vurderingsevne hos ansatte.
  • Manglende kunnskap om multidose hos ansatte.
  • Dårlige språkkunnskaper hos ansatte. 
  • Liten eller ingen kjennskap til kontraktbestemmelsene hos ansatte.
  • Uholdbar lang ventetid på telefon.
  • Manuelle beskjeder som skrives på endringsskjema, blir ikke lest av NMD.
  • Kopi av ordinasjonskort mottas ikke som avtalt.
  • Manglende varsling og håndtering ved svikt i forsyning/utsolgt legemiddel.
  • Fastlegene blir ikke kontaktet slik kontrakten stadfester ved mangler i multidosen.
  • Manglende levering av alternativt legemiddel i original forpakning ved siden av multidose ved utsolgt legemiddel.
  • Manglende koordinering mellom Vitus AB28 og kontaktapotek i kritiske situasjoner der multidose eller pasient mangler legemiddel.
  • Mangelfull avvikshåndtering.
  • Manglende tiltak knyttet til forbedring av avviksrutiner og skjema – selv etter at Legemiddelverket og kunden eksplisitt har påpekt ovenfor NMD at alle avvik skal rapporteres og loggføres av selger. 
  • Avvik rapporteres ikke til kunden i tråd med inngått avtale
  • Medisinkort og multidose stemmer ikke overens.
  • Feil i faktura – kunden faktureres i strid med avtalen for returutstyr, faktura sendes i papir, faktura inneholder gebyr som ikke følger av avtalen.
  • NMD fakturerer kunden gebyr for haste- og akuttleveranse, når årsaken til at varene må leveres akutt er at NMD selv ikke har fulgt opp kunden i henhold til avtalen. 
  • Det er uklart om NMD har oversikt over forskrivende lege til multidosepasientene.

LES OGSÅ: Hernes: – Kan man enkelt bytte til andre leverandører, bør man gjøre det

Mer fra Dagsavisen