Stavanger

– Kommersielt sett åpner sesongen for tidlig

Én fjerdedel av tilskuerne forsvant i årets første serierunde. Viking er likevel optimistiske før sin første hjemmekamp for året mot Sarpsborg på søndag, men tror nedgangen vil merkes også i Stavanger.

Bilde 1 av 2
Følg RA Sporten på Facebook!

Salgssjef Kjartan Salvesen opplyser at Viking i år har solgt 5500 sesongkort til nå, og at de i løpet av den gjenværende salgsperioden håper å komme opp på det samme nivået som de tre foregående årene.

– Vi er veldig fornøyd med salget av sesongkort så langt, spesielt på grunn av den tidlige seriestarten. Folk har nettopp våknet fra fotballdvalen, så vi håper å nå igjen fjoråret i løpet av salgsperioden, sier Salvesen.

Han forteller om stigende interesse den siste uken på grunn av målet og gjennombruddet til Mathias Bringaker.

– Den unge profilen på årets Viking-lag er uten tvil viktig med tanke på sesongkortsalget. Det er ingenting som slår det å være på stadion og se unggutter som har gått gradene i Viking slå igjennom på førstelaget. Det betyr mye både for oss, våre partnere og for publikum, forteller Salvesen.

LES OGSÅ: Vikings spisskomet scoret med faren på tribunen

Fornøyd med 7000-8000 mot Sarpsborg

I åpningsrunden av årets eliteserie var det 24 prosent færre tilskuere i snitt på kampene enn det var i åpningsrunden for bare ett år siden. Salvesen tror det vil spille inn også i Stavanger.

– I år har vi en rekordtidlig start, som nok er litt for tidlig sett fra et kommersielt ståsted. Det er nok ikke det at fotballen har blitt mer uinteressant, men nå på søndag er det jo palmesøndag og mange er vekkreist. Hvis vi kan få 7-8000 engasjerte publikummere skal vi være fornøyd, sier Salvesen.

Vikings tilskuersnitt på hjemmekampene har vært veldig stabile de siste fem årene, med en forskjell på bare 273 tilskuere fra det høyeste til det laveste snittet hvis vi ser bort fra 2009-sesongen.

– Vi er ekstremt takknemlig for det publikummet vi har. Det er veldig mange som ønsker Viking vel, og som støtter klubben i medgang og motgang. Vi har en fantastisk stadion, og fantastiske mennesker som jobber med å utvikle stadionopplevelsen, sier Salvesen.

KOMMENTAR: Fornuft og forventninger

Budsjetterer med nedgang

Likevel har klubben og økonomidirektør Henning Johannessen budsjettert med en nedgang i publikumsinntektene.

– I fjor fikk vi hjemmekamp i kvartfinalen og semifinalen i cupen, og det tør vi ikke å budsjettere med i år. Momsssatsen har også økt med to prosent, uten at vi har økt prisen på billettene. Det taper vi penger på, men samtidig er det positivt at vi har Brann tilbake i divisjonen, og at vi bare har én kamp i juli. Det er mange plusser og minuser å tenke på, men vi har ikke budsjettert med en økning, sier Johannesen.

Nytt av året er blant annet at klubben har lagt om betalingsløsning i kiosken.

– Vi ønsker å gjøre køene mindre, og derfor innfører vi i år mCash som du kan betale med på vei til kiosken. I tillegg jobber vi stadig med å forbedre arrangementet og showet vårt før kamp, før guttene i mørkeblått tar over, sier Salvesen.

LES OGSÅ: Full klaff kan gi Viking 13 millioner

Mer fra Dagsavisen