Nyheter

Kjøpmann jubler – Forbrukerrådet kritisk

Forbrukerrådet stiller seg kritiske til lojalitetsprogrammene, fordi de mener det gjør det vanskeligere for forbrukeren å orientere seg prismessig. Kjøpmann på Rema 1000 Hundvåg mener deres app «Æ» er unik, fordi den gir forbrukeren rabatt på det forbrukeren vil ha, ikke på det butikken vil selge.

Onsdag ble Rema 1000 sin nye handleapplikasjon «Æ» lansert. Den gir deg ti prosent rabatt på dine mest kjøpte varer, i tillegg til ti prosent rabatt på frukt og grønt.

– Vi ser at bonusprogrammene brer om seg – ikke bare i dagligvare, men også i andre bransjer. Det kan være lurt for den enkelte forbruker, men samtidig ser vi at det blir stadig vanskeligere for forbrukeren å orientere seg prismessig, fordi det ikke er prisen i hylla som er gjeldende lenger, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel i Forbrukerrådet.

Flere faktorer

Han er ikke overrasket over at også Rema 1000 nå har innført et lojalitetsprogram.

– Det er viktig å legge til grunn at det er du som forbruker som betaler for dette. Butikkene gjør dette for å tjene mer, ikke mindre, sier han.

Rema 1000 kutter prisen på frukt og grønt med 10 prosent, Coop-butikkene har høynet til 11, mens Kiwi nå øker til 15 prosent.

– Frukt og grønt er et krevende område, fordi det er vanskelig for forbrukeren å holde øye med førprisen. Men samtidig er det positivt at de konkurrerer om å være billigst på sunne alternativer, sier han.

Instefjord sier det er flere ting som avgjør hvilke butikker forbrukerne velger å handle i.

– Vi vet at beliggenhet er viktig for forbrukeren. I tillegg er også pris, vareutvalg og parkering viktig, sier Instefjord.

Personvernskrav

I Remas «Æ» legger du kortdetaljene dine inn i applikasjonen. Instefjord sier enkelte synes dette er greit, mens andre ikke liker det.

– Når en selger eller butikk samler inn informasjon om deg, skal du aktivt ha gitt tilslutning til det. Et annet krav er at du skal ha innsyn i de dataene som samles om deg, og du skal kunne kreve å få de slettet, dersom du ønsker det. Det er veldig viktig med tanke på personvernet, sier Instefjord.

Ulike behov

Kjøpmann på Rema 1000 Hundvåg, Ann Erga, jubler over den nye matapplikasjonen.

– Det som er unikt med appen er at du ikke trenger å styre med medlemskort når du handler. Alt ligger inne i applikasjonen. I tillegg er den unik fordi den gir forbrukeren rabatt på det forbrukeren vil ha, ikke på det butikken ønsker å selge, sier Erga.

Hun tror det nye lojalitetsprogrammet til kjeden vil gi flere kunder, og flere lojale kunder.

– Småbarnsfamilier og single mennesker har forskjellige behov, og det tar appen høyde for ved at rabatten tilpasses dine varekjøp, sier hun til RA.

Erga tror kjeden nå styrker sin posisjon som den billigste matvarekjeden.

– Vi har lavest pris, det er ikke tvil om det. Det er vårt konsept, og ingen slår oss når det gjelder pris, sier hun.

Kunden er sjefen

Når det gjelder den pågående matvarekrigen mellom kjedene, vet hun ikke hvor det kommer til å ende, men hun tror konkurranse er sunt, så lenge det konkurreres på like vilkår.

– Dette er et marked som stadig beveger seg, og vi skal ha lavest pris. De andre kjedene kan godt reklamere for lavere pris, men vi slår dem. Noe vi viste under matkrigen før jul i 2016, hvor vi var 11,5 prosent bedre enn neste på lista, sier Erga.

Hun forteller at butikken på Hundvåg stadig får spørsmål om «Æ», og at de på lørdag klokken 12.00 skal stille mannsterke for å hjelpe kundene med alt de måtte lure på.

– Kunden er vår øverste sjef, det skal det ikke være tvil om, sier Erga.

15 prosent

Kiwi senker prisene ytterligere, og skal nå tilby 15 prosent avslag på frukt og grønt.

Butikksjef på Kiwi Magasin Blaa, Gunnar Skjærehaug, merker godt at priskrigen mellom de ulike matvarekjedene er i gang.

– Nå skal vi tilby 15 prosent rabatt på frukt og grønt. Når andre kjeder kommer med tilbud følger vi selvfølgelig etter og prøver å matche, for å holde på kundene våre. Men om priskrigen ender godt eller ikke, vet jeg ikke, sier Skjærehaug til RA.

Kiwi har fra før av Trumfkortet, og trippeltrumf på torsdager. I tillegg har de bleie- og bindavtale. Han tror kjeden vil strekke seg langt for å matche de andre konkurrentene på pris.

– Det er både sunt og synd med så stor konkurranse på pris. Det gjør oss bedre, men det skaper også mange utfordringer, sier Skjærehaug, som legger til at han tror de opprettholder kundegruppen sin på grunn av pris, ferskhet på varene og vareutvalget.

Kiwi på Magasin Blaa er en bybutikk, noe som betyr at de sjeldent mister kunder, ifølge butikksjefen.

– Vi har faste kunder fra øyene, og mange velger å handle når de er i sentrum. Vi møter ikke på store utfordringer sånn sett, sier han.

Mer fra Dagsavisen