Nyheter

– Kjærlighet handler ikke om ting

En dag som handler om kjærlighet er blitt gjort om til en dag som handler om å kjøpe de fineste gavene, mener Natur og Ungdom-leder Hans Dahle Kvadsheim om Valentinsdagen.

Tirsdag var det Valentinsdagen, også kalt «alle hjerters dag». Vi handler for flere millioner kroner, og øverst på listen over ting vi kjøper kommer blomster og sjokolade, ifølge hovedorganisasjonen Virke.

Natur og Ungdom kjemper stadig for å få ned forbruket, og synes det er synd at en dag som i utgangspunktet handler om kjærlighet, har blitt til en dag som skal handle om gaver og forbruk.

– Valentinsdagen er en flott dag for å vise at du er glad i noen. Men det finnes andre måter å uttrykke kjærlighet på enn ved å kjøpe ting. Denne dagen er en av flere som har blitt omgjort til en dag som skal handle om kjøp, sier leder for Natur og ungdom Stavanger, Hans Dahle Kvadsheim, til RA.

Kjøpspress

Han mener det har gått sport i å kjøpe de beste, dyreste og fineste gavene, og at handelsstanden bør få noe av skylden.

– Butikkene ser det som en god mulighet til å selge produktene sine, og reklamerer for alle tingene du kan kjøpe til den du er glad i. Det skapes et veldig kjøpspress på en dag som denne, og nå er det nesten blitt sånn at du ikke er en god kjæreste hvis du ikke kjøper fine nok ting, sier Dahle Kvadsheim.

– Tenk alternativt

Han feirer selv Valentinsdagen, og har ingenting imot dagen i seg selv. Men han skulle gjerne ønske nordmenn kunne tenke alternative gaver for å få ned forbruket.

– Ta med deg kjæresten på en opplevelse, eller lag god mat. En kan fint feire denne dagen uten å koble den til forbruk, sier Dahle Kvadsheim.

– Kjærlighet er ikke best representert ved å kjøpe masse ting. Dessuten er det litt latskap å bare kjøpe en blomst eller en sjokolade. Tenk alternativt og gjør noe ekstra. Vær kreativ, tenk utenfor boksen og finn ut hvordan du kan vise at du er glad i den andre personen uten å kjøpe noe, sier han.

– Ta tilbake Valentinsdagen, sier Dahle Kvadsheim.

270 millioner

– Vi har anslått at vi kommer til å bruke 270 millioner kroner i dag. Det høres voldsomt ut, men det fordeles jo på ganske mange mennesker og bransjer, sier Bror Stende, direktør for mote og fritid i Virke.

Det er blomster og konfekt som topper listene over hva vi kjøper til dem vi er glad i, men også kulturopplevelser ligger høyt oppe.

Stende sier både media og handelsstanden er med på å påvirke forbrukerne til kjøp denne dagen.

– Handelsstanden utnytter dette ved å annonsere og lage tilbud, og det er klart man blir påvirket av det. All den ytre påvirkningen gjør nok at man kanskje bruker litt mer penger enn før, og dager som Valentinsdagen er nok kommet for å bli.

– Poenget blir borte

Professor Håvard Hansen sier handelsstanden retter seg mot dem med dårlig samvittighet rundt Valentines.

– Det som er spesielt med Valentinsdagen er at når det når et visst nivå, så blir det plutselig en forventning om at det skal gis gaver. Selv om Valentinsdagen er fint og flott, er det klart at handelsstanden utnytter dette til det fulle, sier professor i markedsføring ved UiS, Håvard Hansen.

Han tror de i stor grad retter seg mot dem som føler seg presset til å kjøpe, og som kan få dårlig samvittighet dersom de ikke gjør det.

– Jeg tror Valentinsdagen er i ferd med å bli sånn at dersom du får en gave, blir du glad for at partneren ikke har glemt det. Dermed handler dagen kanskje mer om å unngå skuffelse, og da synes jeg poenget blir litt borte.

Mer fra Dagsavisen