Nyheter

– Kan ikke nekte utleie av elsparkesykler

Kommunen kan ikke nekte noen å leie ut elsparkesykler, mener Sør-Trøndelag tingrett. Det kan få konsekvenser i Stavanger.

Nylig stadfestet Sør-Trøndelag tingrett, i en sak om midlertidig forføyning vedrørende utplassering av elsparkesykler, at det ikke finnes en hjemmel som gir kommunen adgang til å nekte noen å leie ut elektriske sparkesykler. 

Det gleder Kristoffer Sivertsen i Stavanger Frp.

– Vi i Frp mener dette vil være en seier for forbrukere som vil kunne få et bedre tilbud til en rimeligere pris. Det er alvorlig at kommunen har grepet så drastisk inn i en ny næring hvor nye aktører har søkt å skape verdier. Særlig når det er i strid med legalitetsprinsippet. Heldigvis ser det ut som kommunen ikke har mulighet til dette og må behandle utleiere av elsparkesykler likt som andre bedrifter som leverer tjenester, sier Sivertsen til RA.

LES OGSÅ: Frp vil ha elsparkesykler i Stavanger

– Vi kommer til å slåss

Mímir Kristjánsson (Rødt) har tidligere gjort klart uttrykk for at han mener utleie av elsparkesykler må reguleres av kommunen. 

– Dette var ræva nyheter. Vi må slåss mot dette, og om nødvendig jobbe mot en lovendring, sier Kristjánsson til RA.

Han mener reguleringsmodellen Stavanger kommune har hatt til nå har fungert bra, og ser med bekymring på at private firma skal få «bombardere» gatene med elsparkesykler.

LES OGSÅ: MDG og Rødt er skeptiske til elsparkesykler i Stavanger

– God dialog er viktig

– Fører dommen til veldig frislipp er det beklagelig, sier Rune Askeland (MDG), leder i utvalg for miljø og utbygging i Stavanger kommune til RA.

Han mener det er viktig å ha en god dialog med utleieselskapene og være tydelige på hva kommunen ønsker.

– Hvis konsekvensen av dommen i Trondheim blir at vi ikke kan drive som vi gjør i dag, med de retningslinjene vi har, blir vi nødt til å se på hvordan vi kan håndtere dette, sier Askeland.

Han påpeker at det snart kommer en mobilitetsplan for Stavanger, som omhandler hvordan folk flytter seg i byen.

– Da blir det naturlig å inkludere elsparkesykler i denne planen, sier Askeland.

LES OGSÅ: Elsparkesykler snart til leie: – Tror legevakten får det travelt

– Kan bestemme 

Frode Myrhol (FNB) mener at kommunen fortsatt har myndighet over egen eiendom, og kan dermed bestemme hvem som kan drive næringsvirksomhet derfra.

Eirik Faret Sakariassen (SV) er skuffet over dommen.

– Det er urimelig at kommunen ikke skal kunne bestemme hvilke aktører og hvor mange som skal plassere ut sparkesykler i det offentlige rom. Det må være det offentlige som avgjør hvordan våre felles møteplasser reguleres.

LES OGSÅ: Derfor vil ikke Voi satse i Stavanger

– Ikke samme system

Stavanger kommune mener de ikke vil bli påvirket av dommen.

– Jeg tror ikke vi vil kunne oppleve slike situasjoner i Stavanger. Retten har kommet fram til at kommunen ikke har hjemmel til å begrense bruken av elsparkesykler. Stavanger kommune mener at vi kan regulere dette som grunneier. sier Trygve Petter Nilsen, seksjonssjef for vei og trafikk i Stavanger kommune.

Han forklarer at i Stavanger er situasjonen at man har kommet fram til og vedtatt felles retningslinjer, og at inntil 10 leverandører med 100 sykler hver kunne etablere seg.

– Vi har ikke valgt systemet i Trondheim med utlysning og at det gis konsesjon. I tillegg er dette en prøveordning i 2020 for å se på hvordan dette opplegget vil fungere i byen vår, og ordningen skal evalueres sammen med aktørene senere i år, sier Nilsen.

Det å innføre retningslinjer var noe aktørene selv også mente var viktig da man ikke ønsket lovløse tilstander, ifølge Nilsen.

– Her er poenget å finne god løsninger både for å sikre de offentlig interessene, ivaretar de øvrige gående og syklende i byen og at det kan gis tilbud om mobile transportløsninger med et forsvarlig driftsgrunnlag, sier han.

Han påpeker at dommen reiser de problemstillingene som har vært oppe tidligere, og at Stavanger kommune mener det er uheldig at departementet i sin tid ikke mente det var behov for lovregulering.

– Dersom resultatet i denne kjennelsen blir stående, endrer jo ikke det behovet for å kunne regulere kommersiell utleie av elsykler. Det er ingen som ønsker lovløse tilstander som man har sett i andre byer. Dette er også noe bransjen selv ønsker, sier Nilsen.

– Stavanger kommune sitt samarbeid med RYDE er godt, og vi er i jevnlig dialog. Utfordringer løses på en god måte underveis, understreker han.

Mer fra Dagsavisen