Nyheter

Kan endre hele bybildet

Veitrafikk står for den største andelen av farlige utslipp til luft i Stavanger. Grønn gründer mener byen kan stå fram som et eksempel på bruk av miljøvennlig transport - ved å fjerne biltrafikken helt

Av: Ingeborg Schriwer

I Stavanger kommunes klima- og miljøplan, setter de seg som mål å redusere kommunens direkte klimagassutslipp fra transportsektoren, med 80 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2040.

Gründer Brage W. Johansen, jobber med miljøprosjekter og selskaper som blant annet Heimdall Power, Zaptec, Desert Control og Kolumbus. Han var på Rosenkildehuset under et møte i Næringsforeningen med tema «Klimamål gir nye forretningsmuligheter» i går.

Der la gründeren blant annet vekt på at Stavanger må fortsette å satse på miljøvennlig transport med fokus på lokalt miljø like så mye som klima.

– Nullutslippskjøretøy er viktig spesielt for byen. Når det gjelder støy og luftforurensning, er det et kjempestort problem i byene. Hvis vi skal lage framtidens by som tiltrekker seg nye borgere, turister og næringsvirksomhet, er vi nødt til å lage en nullutslippsby når det kommer til transport, sier han til RA.

Vil endre hele byen

Med autonome nullutslippskjøretøy kan hele Stavanger by forandres.

– Den største endringen vi vil se de neste ti årene, er bruken av autonome kjøretøy. Når disse kommer vil vi trenge minimalt med parkeringsplasser og folk vil ikke trenge privat bil. Dermed vil hele biltrafikken og ikke minst hele byutviklingen endre seg. Vårt eget regionale mobilitetsselskap Kolumbus er langt fremme, blant annet har vi Norges første autonome minibuss. Stavanger kan bli et veldig godt eksempel på det, sier Johansen.

«Hent meg» er en app og en algoritme som ble utviklet for Kolumbus. I Sauda var det veldig få som tok bussen, som gjorde at bussen kjørte tom mye av tiden.

– Vi fant ut at det var bedre å bare hente de som skulle kjøre buss. Det fungerer jo helt utmerket, og folk er kjempefornøyde. Det gjelder spesielt de som kanskje er litt redde for å ta bussen, eldre og funksjonshemmede som må gå langt for å ta bussen og tenåringer. Det blir som et tilskudd til taxinæringen. Du reiser kollektivt og billig, og det er tilpasset dine ønsker, forklarer W. Johansen.

Han mener at om du kombinerer «Hent meg» og autonome kjøretøy, har du et system som vil spille en stor rolle i framtidens mobilitet.

En fin by å starte i

Ifølge gründeren, er Stavanger en flott by å starte prosjektet med nullutslippstransport i.

– Stavanger har en veldig kompetent befolkning som er digitalt oppegående. Vi bruker også smarttelefoner. Derfor er det veldig enkelt for oss å bruke autonome kjøretøy når de kommer. Vi har også god dekning med 4G og om kort tid 5G i Stavanger. Dessuten er byens flate topografi med få motbakker, en stor fordel når vi skal prøve ut nye kjøretøy.

Han mener overgangen til miljøvennlig transport mest av alt handler om lokalt miljø og det å ikke forgifte dine barn og barnebarn. Det å forbedre luftkvaliteten er ifølge han, et av de største argumentene for å gå over til nullutslippsbiler som går på elektrisitet og hydrogen.

Mer fra Dagsavisen