Stavanger

Kamp om Høgsfjord-ferje og Ryfast-penger

Stavanger kaster seg på ny inn i kampen for å få lagt ned ferjesambandet Lauvvik-Oanes etter Ryfast. Det provoserer.

Rogaland fylkeskommune har mottatt tre søknader om kommersiell ferjedrift mellom Lauvik og Oanes etter at Ryfast er åpnet.

Formannskapet i Stavanger har saken til høring torsdag kveld. Fungerende rådmann Olve Molvik slår i bordet med stortingsproposisjon 109 S, og viser til at fortsatt ferjedrift over Høgsfjord svekker inntjeningen for Ryfast.

– Ny kommersiell ferjedrift medfører brudd i forutsetninger som lå til grunn for finansieringsmodell for Ryfast. Dette er særlig problematisk for Stavanger kommune, som har stilt selvskyldnergaranti på 1,8 milliarder 2010-kroner, skriver Molvik i sin innstilling til formannskapet.

– Hva skal man med uvenner når man har slike venner, sier Sandnes-varaordfører Pål Morten Borgli (Frp) til RA.

Provoserer

Stavangers motstand mot Høgsfjord-ferjen provoserer i sør.

– Men det kommer ikke som en bombe. Jeg opplever at det er en ensidig linje fra Stavanger om samarbeid i regionen vår: Hvis en sak tjener Stavanger, skal alle i regionen slutte opp om den, men hvis det er saker som tjener andre kommuner, så gjelds det ikke, sier Borgli.

Han minner om tesen fra drøftingene om sammenslåing mellom Sandnes, Sola og Stavanger, viktigheten av en samlet region uavhengig av resultatet.

– Det ser ut som det har endret seg, bemerker Borgli.

– Kommer uansett

Han framholder at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har vært krystallklar om regelverket for ferjedrift.

– Privat ferjesamband kommer enten man liker det eller ikke, sier Borgli.

Ferjetilbudet betyr mye for Forsand og Sandnes.

– Fortsatt Høgsfjord-samband er utrolig viktig for næringslivet, for folk flest, for turismen. Dessuten: Man kan ikke nekte et ikke-subsidiert ferjesamband, sier Borgli.

– Men ferjedrift vil medføre at Ryfast-bilister og andre bilførere på Nord-Jæren vil måtte betale mer bompenger, eller over en lengre periode?

– Det får vi nå se på, vi må se på totalen, for eksempel utviklingen av elbiler. Fortsatt ferjesamband kan øke trafikken totalt sett, sier Borgli.

Bekymrer

De 1,8 milliarder kronene Stavanger har garantert for Ryfast-byggingen, bekymrer naturlig nok.

– Fortsatt ferjedrift rokker med hele inntektsgrunnlaget for Ryfast-utbyggingen, Da må i tilfelle staten inn og overta større del av garantiansvaret, sier Høyres gruppeleder John Peter Hernes.

Han frykter at dårligere inntjening i Ryfast vil gå ut over Stavangers innbyggere.

– Det er totalt uakseptabelt at vi i Stavanger skal risikere hundretalls millioner kroner, som da i tilfelle tas fra drift av skoler eller andre kommunale tjenester, sier Hernes.

– Ikke skjulte subsidier

– Det må gjerne drives ferje etter Ryfast, men da sier vi det samme som i Strand: Da må det ikke ligge noen skjulte subsidier i form av for eksempel billig ferjekai, og det må tas inn bompenger i tråd med det som er forutsatt i Ryfast-pakken, sier Hernes.

Han viser til at fortsatt ferjetrafikk vil koste.

– Enten blir det høyere bompengenivå, det vil være urimelig, og slå negativt ut i konkurranse med ferje. Alternativet er å gi regionens innbyggere bompenger over lengre tid enn planlagt, sier Hernes.

Wirak: Se lovverket

Sandnes-ordføreren slår i bordet med lovverket overfor Stavanger.

– Vi forholder oss til lovverket, så får andre mene hva de vil, sier ordfører Stanley Wirak.

Stavanger vil stoppe fortsatt ferjedrift over Høgsfjorden.

– I vårt høringssvar forholder vi oss til juridiske betraktninger Samferdselsdepartementet har kommet med i to brev: Ferjedrift kan ikke nektes på grunn av utenforstående forhold, som lånegarantier, sier Wirak til RA.

Han peker på at forutsetninger ofte endres over tid.

– Da Sandnes tapte kampen om Høgsfjord-forbindelse, gikk vi for Ryfast, under den klare forutsetningen at ferjesambandet Lauvvik-Oanes skulle bestå. Skal vi se på forutsetninger, må vi legge til grunn alle forutsetningene. Det går ikke an å legge vekt på de forutsetningene man ønsker å legge vekt på, sier Wirak.

Staten griper inn?

Statlig hjelp kan bli løsningen på ferjestriden.

– Trafikkgrunnlaget til Ryfast vil bli svekket ved fortsatt ferjedrift. Hvis det skjer, må staten inn i forhandlinger med de kommunene for å få til økonomiske løsninger eller overta ansvaret for lånegarantiene, sier Øystein Langholm Hansen (Ap). Han tar snart plass i Stortingets samferdselskomité.

– Jeg forstår uroen både fra fylkeskommunen og Stavanger kommune som lånegarantister, og de som vil opprettholde ferjen. Det blir vanskelig å bo i Forsand og jobbe i Sandnes og skulle kjøre via Stavanger.

Mer fra Dagsavisen