Stavanger

Kamp om 30 milliarder veikroner

Torsdag står et stort slag om veier og bompenger på Nord-Jæren. I potten ligger 30.000.000.000 kroner.

Bilde 1 av 2

Nord-Jæren-kommunene og fylkeskommunen skal forhandle med staten om de 30 milliardene i bompengefinansierte Bypakke Nord-Jæren, nå omdøpt til Byvekstavtalen.

– Dette er det viktigste som skjer både med penger og i omfang i Rogaland nå. Det handler om best mulige trafikkløsninger for innbyggerne våre, sier forhandlingsleder og fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal til RA.

Hun har med ordførerne Christine Sagen Helgø og Stanley Wirak. Sistnevnte har forfall torsdag, Randaberg-ordfører Kristine Enger stiller. De møter en statlig, administrativ gruppe anført av vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Risiko sentralt

Stortinget skal behandle saken i vårsesjonen.

– Vi må få fram statens andel, også hvem som tar risikoen – eventuelle budsjettoverskridelser – for prosjektene på et tidlig stadium. Det er grenser for hvor stor risiko vi i fylkeskommunen og kommunene kan påta oss, sier Tengesdal.

Hun opplyser at teknologivalg – elbusser eller andre løsninger – også blir en del av forhandlingene.

– Tunge tak

Sandnes-ordføreren ser fram til en løsning.

– Jeg tror det blir bra, og føler at staten er opptatt av å finne gode løsninger, men det blir tunge tak, sier Stanley Wirak.

Han framholder at bomringene er helt nødvendige.

– Ingen av oss liker å betale bompenger, men alternativet er å stå i bilkø, sier Wirak.

Han er klar på at det er viktig å enes med staten raskt. Framtidige veiprosjekter er bakteppet.

– For hver dag som går uten forhandlingsløsning og spadene i jorden havner vi lenger bak i køen med kommende prosjekter i Nasjonal Transportplan, sier Sandnes-ordføreren.

Det står mye på spill.

– Vår oppgave blir å sørge for at staten tar mest mulig av kostnadene, fastslår Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

Nullvekst i biltrafikk

Bussveien, sykkelstamvei, veiutvidelser og gangstier er underveis.

– Byvekstavtalen betyr å få på plass infrastruktur og arbeide for Parisavtalens mål om nullvekst i biltrafikken, sier Stavanger-ordføreren.

Nord-Jæren-ordførerne og fylkesordføreren har hatt mange forberedende møter.

– Vi har diskutert oss fram til vår forhandlingsstrategi, og det er enighet om våre prioriteringer, sier Helgø.

Hun framholder at navneendringen fra «Bypakke Nord-Jæren» til «Byvekstavtalen» er fastlagt fra statlig hold.

– Men det klinger bedre, ja, og det kan ligge i det at staten signaliserer at man vil ta mer hensyn til arealdelen, sier Sagen Helgø.

– Julen kom tidlig

Det er liten tvil om betydningen av ny bypakke.

– Mange opplever at julen kom tidlig i 2016, sier Stavanger-rådmann Per Kristian Vareide.

Mandag kveld orienterte han bystyret om stortingsproposisjonen som ble lagt fram og godkjent 16. desember.

– Den inneholder grunnlaget for en byvekstavtale for Nord-Jæren, og skal behandles i Stortinget i løpet av våren. Byvekstavtalen har en ramme på 30 milliarder kroner. Sammen med Ryfast og Rogfast vil regionen få investeringer på mellom 55 og 60 milliarder kroner de neste 10–15 årene, sier Vareide.

Pengene skal styrke gangveier, kollektivtilbud, sykkelveinett og gangstier i vår region.

– Dette må vi få på plass for å oppnå Parisavtalens mål om klimanøytralitet, sier Vareide.

Mer fra Dagsavisen