Julehandelen økte med 3 prosent

Nordmenn handlet for 3 prosent mer før jul i fjor enn i 2017. Posten melder om en «all time high» på pakkefronten.

Black Friday, som i fjor var 23. november, regnes nå som starten av julehandelen.

– 2018 hadde tidenes beste Black Friday, noe som ga en skikkelig kickstart på julehandelen, sier Bror Stende, direktør for Virke faghandel.

LES OGSÅ: Slik kan du unngå «juleluksusfellen»

Handelen i desember endte derimot så vidt over fjorårets. Totalt fikk julehandelen, med start i uke 47, en vekst på 3 prosent i forhold til i 2017,

Tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt, viser at mange handlet mye like før jul.

Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene har noe svakere vekst i desember enn antatt, melder Posten om «all-time high» for pakker i Post i butikk.

– Tallene fra Posten tyder på at stadig flere handler julegavene på nett, sier Stende.

LES OGSÅ: Slik er juleforbruket til nordmenn