Kontrakten har en verdi på i underkant av 600 millioner kroner. Fabrikasjonen og sammenstillingen skal hovedsakelig skje i Stavanger, men også med bidrag fra andre norske og utenlandske underleverandører.
LES OGSÅ: «Utrygghet i fellesskapet»
En gangbru mellom stigerørs- og boreplattformen og ett fakkeltårn leveres i 2018, de resterende to gangbruene og enda et fakkeltårn leveres i 2019. Vekten på de tre bruene er på totalt 4700 tonn. Satt sammen til en lengde vil dette utgjøre hele 260 meter.
– Stavanger settes på kartet når kontrakten for tre gangbruer og to fakkeltårn tildeles Rosenberg WorleyParsons. Dette er en viktig leveranse for Johan Sverdrup-prosjektet, og vi ser fram til et tett samarbeid i tiden framover. Gjennomføringen av Johan Sverdrup-prosjektet går som planlagt, sier prosjektdirektør Kjetel Digre i en pressemelding fra Statoil.
LES OGSÅ: Møter oljekrise med lønnskutt på Rosenberg
Johan Sverdrup-feltet fase 1 skal bestå av fire plattformer. Gangbruene som bygges på Rosenberg skal binde plattformene sammen. De to fakkeltårnene skal stå på henholdsvis prosess- og stigerørsplattformene.
Totalt har prosjektet inngått kontrakter for nærmere 60 milliarder kroner med en norsk andel på over 70 prosent.
Kontrakten skrives under klokken 12.30 fredag.
LES OGSÅ: Færøvik til Lundin: Ny Rosenberg-sjef