Nyheter

Ja til stasjon og kontorblokk, strid om boligene

Paradis stasjon og kontorblokken ved Strømsbrua får ja fra byplanleggerne. Nå står ventelig striden om K2 og Bane NOR får bygge boliger.

Bilde 1 av 3

Byplanmyndighetene vil nå godkjenne de reviderte planene for stasjonsbygning og kontorblokk ved Strømsbrua. 
– Striden vil nok stå om vi i kommunalstyret for byutvikling vil tillate at det bygges boliger i sør eller ikke, sier leder Kari Raustein (H), til RA.

Fylket med innsigelser

Fylkesrådmannen har varslet innsigelse mot boliger i sør, og anbefaler næringsbygg her.

– I utgangspunktet er Høyre positive til å se på boliger, og vi mener det vil skape et godt miljø i området også på kveldstid. Det er viktig for å få liv i området, sier KBU-lederen.

Hun legger vekt på at området er kloss ved jernbanen og bussveien, og i tillegg er nær sentrum.

– Samtidig ligger boligprosjektet med flott utsikt mot vannet og vil få kvaliteter som andre deler av byen ikke har, sier Raustein.

– Virker spennende

Hun vil uansett ikke forskuttere stemmegivningen sin.

– Boligene og stasjonsbygningen virker spennende, men vi skal ha en god diskusjon i Høyre på dette før KBU-møtet, sier lederen.

Rogaland fylkeskommune protesterer og har varslet innsigelse mot boligdelen i planen, begrunnet med at størrelse og kvalitetskrav til uteoppholdsareal og lekeplasser ikke bygger opp under målet om gode bo- og bymiljøer. Utbyggerne har presentert et justert planforslag der størrelsesvariasjon på leiligheter og solforhold på sandlekeplass er nå tilfredsstillende, mens avstand og trafikksikker tilkomst til kvartalslekeplass og størrelses- og kvalitetskrav til uteoppholdsarealer fortsatt ikke er i tråd med overordnede føringer. Fylkesrådmannen fastholder sin innsigelse til planforslaget.

– Hvis bystyret til sist vedtar planene og innsigelsene opprettholdes, har Stavanger kommune mulighet til å anke saken inn for departementet, sier Raustein.

Fornøyd med skissene

Hun er fornøyd med skissene, og mener byggehøydene fungerer for å få nødvendig fortetting langs hovedkollektivaksen. Hun mener også selve stasjonsbygningen er fin rent arkitektonisk.

– Personlig synes jeg det er et veldig spennende signalbygg. Det vil bli mye brukt, og en god stasjonsbygning vil være viktig, sier Raustein.

Takterrasser

Hun mener takterrasser på boligdelen bør regnes med som uteareal.
'

– Vi har gode eksempler på at slike takterrasser fungerer. Vi har også gjort det selv i Stavanger kommune, vi har tillatt en barnehage i Kalhammeren-område der deler av utearealer er på tak, sier Raustein.
Boligdelen er planlagt med 45 leiligheter, der de minste er 40 kvadrat og de største er 69 kvadrat, med hovedtyngden over 55 kvadrat. Det vil bli svært lav parkeringsdekning, og beboerne må belage seg på bildeling, buss, tog, sykkel eller spasersko.

Fakta:

Kommunalstyret for byutvikling behandler 20. juni byggeplaner for Paradis stasjon og sørsiden av Strømsbrua. Bane NOR og K2 vil bygge stasjon, kontorer og boliger.

Stasjonsområdet planlegges som et sentralt knutepunkt med kombinert nærings- og boligutvikling. Nord for byggefeltene foreslås en ny bru over jernbanen, som binder sammen Lagårdsveien og Paradis-området. Brua skal samtidig fungere som midlertidig kjøreatkomst. I etterkant skal den etter planen bli bru for gående og syklende.

Mer fra Dagsavisen