Nyheter

Islandsk istopp

Lokale iskjeder opplever større vekst enn noen gang.

Bilde 1 av 3

I samme lokalet som Stavangers første isbar, finner man MooGoo Ice Cream House i Kirkegata 32. I sommersesongen har det vært kø langt ut på gaten hver eneste dag. En av årsakene til dette er en meters-regelen, men også konseptet om godteri og is sammen, spiller en viktig rolle. Isbaren drevet av de to islandske parene Elin Jonsdottir og Daniel Sigurgeirson, samt Gudrun Eyolfsdottir og Sigurdur Runar Ragnarsson opplever stor vekst denne sommeren.

– Det er helt fantastisk, sier gründer Sigurdur Runar Ragnarsson.

LES OGSÅ: Landro forventer tøff motstand

Måtte ha is i magen

Det så mørkt ut for isbaren da pandemien rammet Norge. Kjeden måtte permittere medarbeiderne sine og framtiden var usikker.

– Det så ikke bra ut, sier gründeren.

Likevel fikk MooGoo Ice Cream House kommet i gang igjen; like før norgesferien begynte. Nå har situasjonen tatt bedriften deres til nye høyder. I juni åpnet de nytt utsalg i Sandnes.

– Det var god timing, ifølge Runar Ragnarsson.

###

Datteren til Sigurdur Runar Ragnarsson (t.h.), Unnur Gígja Sigurðardóttir (t.v.) har sommerjobb hos MooGoo Ice Cream House. Foto: Marthe Knutsen

Eksplodert

I sommermånedene juni og juli har kjeden hatt en økning på rundt 40 prosent i omsetning. Dermed har de satt opptil flere rekorder internt i bedriften.

– Det har tatt helt av. På de beste dagene selger vi til sammen 1400 kuler is om dagen, sier eieren fornøyd.

MooGoo forteller hvor takknemlig de er for at kundene har kommet for å støtte dem. Til og med når det er surt vær, dukker lokale is-elskere opp gjentatte ganger.

– Kassesystemet vårt kan registrere dersom det er de samme som er innom, sier Runar Ragnarsson.

Med det nye systemet er det lettere å følge med på om MooGoo gir mersmak, og om flere kunder blir fornøyde. Det er spesielt viktig når turistene begynner å forsvinne, og en kaldere årstid er på vei.

– Da blir det nok fett på oss til vinteren, flirer gründeren.

LES OGSÅ: Mange drukningsulykker i juni skaper bekymring

Korona-effekten

Også iskremprodusentene Diplom-Is og Hennig-Olsen opplever at sommeren går ekstra greit i år. Markeds- og produksjonsutviklings direktør, Anne Borge Sturød i Diplom-Is, mener det er flere faktorer som virker inn på salget. Likevel har det vært god drahjelp i pandemien.

– Korona har helt klart slått ut på salget vårt i sommer, sier Sturød.

I sommersesongen har Diplom-Is opplevd en vekst i omsetningen på 21 prosent. Den sterkeste effekten så de i juni på grunn av det gode været. Særlig småis og flerpakker har vært veldig populært.

– Vi har hatt en veldig god issesong, forteller direktøren.

Hennig-Olsen kan relatere med en vekst på 15 prosent denne sommeren, sammenlignet med samme tid i fjor. Ifølge salgsdirektør John Kjellesvik, har de hatt rekordsalg i juni. Han mener at en av årsakene er at nordmenn på norgesferie ønsker å kose seg litt ekstra.

– Vi ser at mange er på bilferie og stopper opp langs veien for å kjøpe is, sier John Kjellesvik til RA.

Mer fra Dagsavisen