Stavanger

Ingen «Transportkorridor Fest»

Lokale topper fra næringslivet og politikken dro til Oslo mandag for å framskynde veiforbindelsen fra Sola til Randaberg. De fikk ingen ny startdato for Transportkorridor Vest.

Den lokale delegasjonen som mandag besøkte statssekretær Geir Pollestad (Sp)* og Samferdselsdepartementet besto av fylkesordfører Janne Johnsen (H), Sola-ordfører Ole Ueland (H), styreleder Jan Håvard Hatteland i NHO Rogaland Logistikk og Transport samt David Ottesen, leder i Risavika Havn og i Ressursgruppen for Risavika.

Transportkorridor

På agendaen sto Transportkorridor Vest, en firefelts veiforbindelse gjennom Sola, Stavanger og Randaberg fra Sømmevågen i sør til Finnestadgeilen i nord.

I utvidelsen av riksvei 509 fra Sømmevågen til Sundekrossen er det lagt opp til fire felt der to av feltene være forbeholdt tungtrafikk og kollektivtrafikk.

Oppladningen til møtet var signaler fra statssekretær Pollestad om en halvert planleggingstid for strekningen som er delvis nevnt i Nasjonal transportplan (NTP).

Strekningen fra Sømmevågen til Risavika er nevnt som aktuell for tiltak i en helhetlig bymiljøavtale.

- Viktig korridor

Fylkesordfører Janne Johnsen (H) tar ikke akkurat bølgen etter møtet:

- Vi er blitt enige om departementet skal se på hva de kan gjøre. Alle er enige om at korridoren er viktig. Og så må vi se på hvordan vi kan få fortgang på planleggingen.

- Det er vel ikke akkurat all verden å dra til Oslo for å oppnå «vi skal se på saken»?

- Nå avventer vi departementet. De tar en runde med seg selv og sine systemer. Fra kommunenivå og fylket har vi sagt at vi er villige til å se på alt, sier hun.

- Ingen bomtur

Hatteland i NHO Transport og Logistikk avviser at det ble en bomtur mandag.

- Det var et positivt møte. Klart vi hadde forventninger basert på hva Geir Pollestad uttalte før helgen. Samtidig hadde vi ikke forventet å få en ny og fastsatt dato i dag. Men forhåpentligvis kan planleggingen skje raskere enn det som nå er lagt til grunn, slik at planleggingen er klar i 2015, og byggingen kan gå i gang i 2016. Da kan vi kjøre på strekningen i 2020-2021, sier Hatteland.

Ifølge fylkeslederen i NHO Transport og Logistikk er det mulig å hente inn halvannet år på kjappere planlegging.

- Det er nå en god dialog med involverte parter. Ole Ueland i Sola kommune har lovet at de skal gjøre hva de kan for å få fortgang i saken. Signalene fra departementet er at dette ønskes som et nasjonalt pionerprosjekt. Nå vil vi fra næringslivets side følge dette opp, og det vil vi gjøre på denne siden av sommeren, sier Hatteland.

  • Statssekretær Pollestad gir følgende kommentar:

- Det var et godt møte i dag. Transportkorridor Vest er et viktig prosjekt både for næringslivet og for å lede trafikk utenfor sentrum. Jeg vil gjøre det som er mulig fra min posisjon for å redusere planleggingstiden for prosjektet. Nå er både embetsverk og Vegdirektoratet orientert direkte om saken. Vi skal snu alle steiner for å få prosjektet fram. Den beskrevne tidsplanen virker å være for lite ambisiøs.

Mer fra Dagsavisen