Nyheter

I disse gatene føler syklister seg utrygge i Stavanger

Den generelle trygghetsfølelsen blant syklister i Stavanger er godt over middels, viser ny rapport. Enkelte områder oppleves likevel svært utrygge, selv om de er tilrettelagt for syklister.

– Mange syklister i norske byer føler seg utrygge når de sykler, spesielt i sentrum av byene. I Stavanger er det rundt 50 prosent som har stedfestet områder hvor de føler seg utrygge, sier Tineke de Jong, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), til RA.

Sammen med tre andre forskere står hun bak den rykende ferske rapporten «Sykkelbruk i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim». Den viser blant annet funn fra en spørreundersøkelse som de utførte blant 2500 syklister i de nevnte byene i desember i fjor.

LES OGSÅ: Trygg Trafikk oppfordrer voksne til å ta sykkelkurs for 5.-klassinger (RA+)

Pekte ut «verstinger»

I undersøkelsen ble syklistenes opplevelse av trygghet målt. Det ble gjort slik: Respondentene fikk utdelt et digitalt kart over byen sin med beskjed om å peke ut steder som de følte var problematiske eller vanskelig å være syklist. De ble også spurt om hvorfor disse områdene var problematiske og i hvor stor grad de følte seg utrygge på de utpekte stedene.

I Oslo og Bergen kunne 72 prosent av respondentene fortelle at de visste om områder som de opplevde som problematiske. I Stavanger var andelen noe lavere. 53 prosent av rundt 860 respondenter kunne markere steder som utrygge.

– Respondentene i Oslo, Bergen og Stavanger følte seg mest utrygge på stedene som de pekte ut, mens syklistene i Trondheim følte seg tryggest, sier de Jong.

De oftest oppgitte årsakene til at syklister føler seg utrygge, er dårlig infrastruktur, mange biler og lite plass for syklister.

LES OGSÅ: Droppet egen bil i ett år – slik gikk det

Her følte de seg utrygge

Disse gatene i Stavanger ble utpekt som «sykkelverstinger», ifølge undersøkelsen:

  • Fylkesvei 435 – Skipsbyggergata på Hundvåg
  • Løkkeveien
  • Arne Rettedals gate
  • Håkon VIIs gate
  • Møllegata

Noen av disse områdene er planlagt for sykler.

– Da er spørsmålet hvor godt gatene egentlig er tilrettelagt for syklister, kommenterer de Jong.

LES OGSÅ: Sykkelsjefen i Stavanger vil oppdra nye syklister (RA+)

– Kjenner ikke til andre ruter

Til tross for at områdene ble markert som utrygge, var det likevel få respondenter som valgte å unngå å sykle på disse veiene.

– Det kan bety at de ikke kjenner til eller har alternative ruter, sier forskeren.

Den generelle trygghetsfølelsen blant syklistene i Stavanger ligger likevel godt over snittet, ifølge rapporten.

Roar Børresen er leder for sykkelsatsingen i Stavanger kommune. Han er lite tilfreds med resultatene i undersøkelsen.

– Vi er på ingen måte fornøyde med verdiene som kommer fram her, og vi har mye godt arbeid foran oss. Men samtidig er det greit å se at syklistene i Stavanger ikke kommer altfor verst ut. De er i hvert fall godt over middels fornøyd når det gjelder trygghet.

Møllegata er sykkelprioritert gate. Arne Rettedals gate har fått sykkelfelt. Likevel ble de av syklistene utpekt som lite trygge.

– Jeg tror tidspunktet for når undersøkelsen ble utført har betydning for utfallet av svarene. Hadde de stilt de samme spørsmålene i dag, tror jeg ikke disse to gatene ville ha kommet på listen. Vi har gjort forbedringer på begge gater i år, mens undersøkelsen ble utført i fjor, sier Børresen. 

LES OGSÅ: Selvkjørende buss provoserer bilister

– Syklistene fornøyde

Siden 2016 har Møllegata vært rødmalt sykkelprioritert gate. I juni sørget kommunen for å favorisere syklistene enda mer. Da ble gaten forkjørsvei mellom Madlaveien og Stokkaveien. Arne Rettedals gate fikk sykkelfelt tidligere i år. Der ble det samtidig installert sinusriller i sykkelfeltoppmerkningen. Det betyr at dersom bilene får hjulene på rillene, så rister bilen for å markere at sjåføren er på feil vei.

– Når vi ser at syklister har følt seg utrygge på disse veiene, så ser jeg jo at vi har gjort lurt i å gjøre noe med dem, sier Børresen, som har inntrykk av at syklister i dag er fornøyde med utviklingen av Møllegata.

– Det er nesten kø av syklister der, og det må jo tyde på at folk liker å sykle der, sier han, som erkjenner at de har et klart forbedringspotensial på de øvrige «verstinggatene».

Han opplyser at de vil legge blant annet denne undersøkelsen til grunn i den videre planleggingen av sykkelinfrastruktur i Stavanger.

Undersøkelsen fra TØI er en del av et større prosjekt som er finansiert av NFR Norsk forskningsråd.

LES OGSÅ: Økende trakassering mot parkeringsbetjenter i Sandnes (RA+)

Mer fra Dagsavisen