Nyheter

Hvordan skal de kutte 4,7 milliarder kroner?

Dette ble sagt i det første møtet til styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren torsdag.

Tirsdag denne uken, på en pressekonferanse hos fylkeskommunen, ble det klart at Bypakke Nord-Jæren er estimert til å bli 4,7 milliarder kroner dyrere.

Bussveien, et av landets største kollektivprosjekt, kan alene bli 2,8 milliarder kroner dyrere.

LES OGSÅ: Bussveien blir 2,8 milliarder kroner dyrere

Styringsgruppen for Bypakken møttes torsdag formiddag på nye Harestad skole på Randaberg for de første samtalene om hvordan kostandene skal ned og komme innenfor rammene som foreligger.

Derfor blir Bypakken dyrere

** Bedre plangrunnlag.
** Grunnerverv.
** Økt krav til standard.
** Kompleksitet.
** Lite som var planlagt.
** Bussveien er nybrotsarbeid.

LES OGSÅ: Frp krever full bypakke-gransking

Fylkesordfører Tengesdal: - Korridorer og lengde skal ikke kuttes

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) var det første av ordførerne til å påpeke at de økonomiske rammene skal overholdes.

– Det er viktig for meg å si at vi skal jobbe oss ned, innenfor rammene. Samtidig skal vi levere det bussveiprosjektet alle er opptatt av. Bussveien har 22 delstekninger. Det er en krevende jobb vi er i gang med, sier Ege Tengesdal.

Rogaland fylkeskommune er prosjekteier av bussveien. Fylkesordføreren var opptatt av at det videre arbeidet må gjøres tettere sammen med kommunene.

– Vi har forpliktet oss til nullvekst i persontrafikk. Kollekvit skal komme først. Bussvei er det største budsjettet. Bussveien er et viktig prinsipp for å nå målet, sammen med Jærbanen. Korridorene ska ligge fast, og lengde skal ikke kuttes, sier Ege Tengesdal.

LES OGSÅ: Nå skal partiet FNB bli nasjonalt

Wirak: – Er ikke ute etter skyldfordelig

Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) sier man må forstå hvorfor prisen har endret seg såpass mye.

– Jeg er ikke ute etter å fordele skyld. Jeg har full tiltro til de som har jobbet med dette. Men vi må se på organiseringen, jeg skal ikke si granskingen, men gjennomgangen, sier Wirak.

– Men vi tar ikke noe omkamp på noe. Vi er nødt til å stå stødig og fortsette. Ellers blir hele regionen stående i kø. Jeg vil ikke møte innbyggerne om 20-30 år og måtte si at vi ga opp prosjektet. Det vil ikke jeg være med på, sier Wirak.

Wirak var klar på at det er uaktuelt å øke bompengene. Han mener også det er viktig å opprettholde veiprosjektene. Ellers vil betalingsviljen forsvinne.

LES OGSÅ: Wirak vil droppe bybane-konvertering

Nå vil Wirak snu på alt.

– Vi må se på forutsetningene på alt. Vi må i gjennom alt, veibredde, framkommelighet og bybane-konvertering, sier Wirak.

Ueland: - Lære av prosjektene som har blitt biligere

Ordfører i Sola, Ole Ueland (H), påpekte at økningen er store, dramatiske og alvorlige tall.

– Likevel er jeg glad for at tallene er lagt fram. Det betyr at vi kan gripe fatt i dette før det blir en reell sprekk, sier Ueland.

Ueland la noen absolutte forutsetninger for kutt-arbeidet som nå er i gang.

– Vi må innenfor den økonomiske rammen. Og prosjketene som ligger inne, må ligge fast, understrekte Ueland.

LES OGSÅ: Ny Bussvei-strekning klar i mai

Det er ikke alle prosjektene i Bypakken som har fått økte kostander. Noen prosjekter har også blitt billigere.

– Hva har skjedd i de prosjektene? I Sømmevågen ved flyplassen gikk kostanden ned 200 millioner på å ikke grave ekstra. Vi så det ble dyrt å grave opp Sømmevågen igjen. Kommunen og Multikonsult gikk i dialog. Dette er eksempel på hva vi kan gjøre. Vi kan se på det samme i Jåttåvågen. Vi må bruke disse prosjektene som eksempler på hva som er mulig, sier Ueland.

I Sømmevågen skal bussveien gå på innsiden av den nye veien, i stedet for i midten.

LES OGSÅ: Bompenger: – Omkamp uklokt og urealistisk

Statlige krav til veibygging har endret seg. Dette kan gjøre Bypakken dyrere. Ifølge Ueland bør man se på mulighetene til å få dispensasjon til åfølge de tidligere kravene.

– Statlige krav har fordyret prosjektene enormt, påpekte Ueland.

Han vil også utfordre fylkeskommunen på organisering.

– Dersom det er lang avstand mellom dem som tegner og de som styrer og bestemmer, så må vi gjøre noe med det, avslutter Ueland.

Sagen Helgø: – Trenger flere detaljer for å forstå

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H), sa det er krevende å skikkelig forstå årsakene til at prosjektkostandene øker.

– Det er krevende for meg, som ikke er fagmann, å lese hva som er årsaken, som  i Jåttåvågen, det økningen har doblet seg. Det er ikke enkelt å se hvorfor kostandene går opp. Vi må vite detaljene, sier hun.

LES OGSÅ: – Hindre bompengeran var best

– Kostnadsusikkerheten, på 40 prosent, har alltid ligget der. Men det blir store tall når vi ser dem. Totalen går ikke ihop, sier Sagen Helgø.

Sagen Helgø står også fast på, som de andre ordførerne, at Bypakke-rammen på 32 milliarder kroner må ligge fast.

– Da må vi ta bort det vi "ikke må ha", og det som ikke er nødvendig for å ha et høyverdig kollektivsystem, sier Sagen Helgø.

Stavanger-ordføreren slo også fast det er ikke er aktuelt å øke bompengesatsene.

– Jeg er veldig opptatt av at styringsgruppen skal være med å ha kostandskontroll. Det må ikke bli en diskusjon hva Vegvesenet synes er greit og hva kommunene mener er greit. Vi må ha et samarbeid her, for å finne en løsning som alle kan leve med, fortsetter Sagen Helgø.

LES OGSÅ: Vil ha priskutt til foreldre

Enger: - Må dimensjonere i henhold til behov

Randaberg-ordfører Kristine Enger (Ap) påpekte også at det er "utrolig viktig å holde oss innenfor rammene".

Samtidig mener hun at pengene ikke bare må gå til de store prosjektene.

– Det må være rom til begge. Vi har mange gode småprosjekter her i Randaberg, sier Enger.

Ordføreren i Randaberg mener det er viktig å dimensjonere prosjketene i henhold til behov.

Hun mener også at de folkevalgte må være mer informert i prosessene videre.

LES OGSÅ: Nå skal bomringen bygges

Mer fra Dagsavisen