Nyheter

Huset brant – betaler ennå avgifter

Huset brant ned, men huseieren har likevel fått den tredje fakturaen på kommunale avgifter fra Stavanger kommune.

Mandag 19. juni 2017 klokken 23.05 ble det meldt om brann i en enebolig på Friheim. Huset var overtent da brannvesenet ankom stedet. Beboerne var til stede i huset, men kom seg ut. 12 naboer måtte evakueres på grunn av spredningsfare.

I 3-tiden var brannen slukket. Huset var ikke beboelig, og er nå revet. Siden den gang har huseier Odd Bjørnsen (79) mottatt tre fakturaer fra Stavanger kommune om kommunale avgifter for eiendommen.

35.634 kroner

Beløpet skal være 11.878 kroner per faktura. Totalt har Bjørnsen betalt kommunen 35.634 kroner.

– Det er et betydelig beløp. Jeg synes saken er forferdelig urettferdig, sier Bjørnsen, som nå bor i Finnmark.

Bjørnsen bodde selv ikke i huset da det brant. Huset var utleid.

LES OGSÅ: Store prisforskjeller blant Rogaland-kommunene

Ifølge huseier var brannårsaken fyr i en støvsuger.Bjørnsen vil at kommunen skal betale tilbake gebyrene.

– Dette er tjenester jeg ikke har benyttet meg av, sier han.

Bjørnsen er i gang med å bygge nytt hus på tomten.

Troddet det var automatikk

Thor Middelthon er regnskapsfører for huseier Bjørnsen. Middelthon tar seg av regningene til 79-åringen. Middelthon sier til RA at han trodde det var automatikk i at kommunen fikk innrapporteringer fra brannvesenet når et hus brant.

– Jeg har ikke vært i kontakt med kommunen, men jeg snakket med flere andre som fortalte jeg at det er automatikk i dette. Huseier har søkt tillatelse om å rive huset, og fått tillatelse. Deretter har han søkt om å bygge nytt hus. Her er det også gitt tillatelse. Da må kommunen skjønne at det ikke er et hus som har behov for vann og bosshenting på tomten. Det burde blitt plukket opp i systemet, forteller Middelthon, som ikke legger skjul på at han også kunne ha forhørt seg mer med kommunene da nye regninger stadig dukket opp.

LES OGSÅ: Sola er landets billigste kommune for huseiere, Sandnes nummer to. Stavanger og Randaberg er dyrere

– Regningene ble betalt fordi jeg ikke ønsket inkassokrav, som jeg mener ville gjort det vanskeligere å få tilbakebetalt.

Tirsdag forrige uke tok Leif Arne Moi Nilsen (Frp) saken opp i kommunalstyret for miljø og utbygging, som spørsmål.

– En innbygger skal ikke betale for en tjeneste han ikke får. Systemet for hvordan folk går fram må bli lettere for folk, sier Moi Nilsen.

– Huseier har et ansvar

Vann- og avløpssjef Jarle Furre sier huseieren burde meldt inn selv.

– Når en bolig ikke er beboelig, er det huseierens ansvar å melde inn i matrikkelen. Her har vi ikke fått den oppdateringen. Derfor har vi ikke kunnet stoppe gebyrene. Kommunen har fulgt vanlig praksis, sier Furre, som ikke vil konkludere noe om huseieren får tilbakebetalt pengene eller ikke.

– Vi er ikke ute etter å robbe folk. Denne saken er helt ny for kommunen. Vi følger regelverket og prøver å følge en praksis som er lik for alle, sier Furre, som er med på at informasjon rundt temaet kan forenkles for kommunens innbyggere.

– Vi er åpne for forbedring. For å gjøre det lettere for folk å finne fram, kan det være en idé å legge ut lett tilgjengelig informasjon på kommunens nettside om dette.

LES OGSÅ: Mens Stavanger kommune tar 20.900 kroner i byggesøknadsgebyr, tar Randaberg 34.000

Mer fra Dagsavisen