Nyheter

Hjelpetelefonene rekker ikke å svare alle

Kirkens SOS har i sommer svart på 500 henvendelser i døgnet. I Rogaland er det 80 frivillige som hjelper mennesker i livskrise

– Det gir en glede, det var sånn det begynte. Etter hvert skjønner man at å prate med mennesker i slike situasjoner kan gi deg bedre forståelse ovenfor andre mennesker, samt gir det deg en videre horisont på livet, sier Trygve Weibell til RA.

Han har vært frivillig for Kirkens SOS siden 1999.

– Råd er ikke smart og gi. Hver liv er stort og annerledes, man greier ikke sette seg godt nok inn i en persons liv i løpet av en samtale, til å kunne gi råd, sier Weibell.

Målet til organisasjonen er å lindre ensomhet, gi håp til mennesker i eksistensiell og følelsesmessig krise – og forebygge selvmord.

Sommer og sol

I sommermånedene har Kirkens SOS besvart 20850 henvendelser på telefon, 1400 på chat og 1055 SOS-meldinger. Det gir et gjennomsnitt på over 500 samtaler hvert eneste døgn.  Kirkens SOS greier kun å svare på 60 prosent av telefonene som kommer inn.

– Vi trenger flere frivillige, selv om pågangen øker, betyr det ikke nødvendigvis at vi kan svare flere, sier Lisbeth Meidell, kommunikasjonsansvarlig i Kirkens SOS.

– Det kan være mange grunner til at folk ringer på sommeren. Hvis du har det vondt og omgivelsene dine forteller deg at du skal være glad og å ha det gøy kan det være en påkjenning. Kontrastene mellom hvordan du har det og hvordan andre tilsynelatende har det kan bli større. Mange av dem som kontakter oss har ellers i året forskjellige hjelpetilbud, og disse tar ofte ferie om sommeren. Da kan dagene plutselig føles lange, sier daglig leder i Rogaland, Signe Bøe Trodahl.

– Forskning har vist at flere begår selvmord om våren, enn på vinteren, fortsetter Trodahl.

Les også:- 14-åringer ringer om rus

Snakke om det

Hun mener flere må våge å snakke om selvmord og hvorfor noen av oss opplever livet så tøft at vi ikke orker leve lenger, fordi hun tror det kan ha en forebyggende effekt.

De frivillige får god kursing før de tar sin første samtale.

– Det er mye tøffe ting vi hører, så da hjelper det å snakke om det med de andre frivillige, sier Trodahl.

Tre til fire ganger i semesteret møtes alle de frivillige.

– Vi drar ofte på kurs for å få øke kompetansen, sier Weibell. Vi er først og fremst medmennesker, med det hjelper å vite litt om tingene folk sliter med.

Ensomheten

500 samtaler i døgnet fordelt på 11 kontor i hele landet. Telefonen er døgnåpen og alle kan ringe, helt anonymt.

– Vi kan be for deg hvis du vil, men vi har ingen agenda over hodet. Det viktigste vi gjør er å lytte, sier Trodahl.

Både hun og Wiebell forteller at ensomhet er en gjenganger i samtalene. Wiebell er enig med politikerne og kaller det for den nye folkesykdommen. Men forskjellige psykisk lidelser går også igjen.

– Det går inn på deg, men du kan ikke ta det med deg hjem. Samtidig må man ha nok empati til at de som ringer opplever at de blir hørt, sier Wiebell.

Mer fra Dagsavisen