Sport

Historien om Tour des Fjords: Fra 250.000 til 24 millioner

I denne mini-serien over to deler ser RA på utviklingen av sykkelrittene som fører verdenseliten i sykkel til Stavanger i mai 2018. Den første delen tar for seg 2002 til 2014, og del to fra 2014 til nå kommer på mandag.

Bilde 1 av 0
Følg RA Sporten på Facebook!

Året er 2002. Brødrene Roy og Morten Hegreberg er fremadstormende norske syklister, og far Jan Inge Hegreberg går med en drøm om å få startet opp et sykkelritt i Stavanger.

– Pappa ville lage et sykkelløp i sentrum for å gjøre sykling mer publikumsvennlig. Han fikk med seg Stavanger Sykleklubb (SSK) og arrangerte Skagen Kriterium første gang i 2002. Den gang var det et showritt i en kort runde, der vi inviterte venner og kjente og prøvde å få med noen av de norske profilene Kurt Asle Arvesen, Bjørnar Vestøl, meg og Morten og noen belgere, forteller Roy Hegreberg om den spede begynnelsen.

LES OGSÅ: Derfor skjelte Hushovd ut Hegreberg

– En sinnsykt kul reise

Den gang var budsjettet på 250.000 kroner. I dag er Hegreberg rittleder for Tour des Fjords, og daglig leder i Tour des Fjords AS som i årets utgave har et budsjett på 24 millioner kroner. 100 ganger større enn for 16 år siden.

– Fra den første gangen vi solgte inn en idé, til at vi nå selger et produkt,  ligger det en god historie. Jeg er veldig stolt over det vi har fått til så langt, og det har vært en sinnsykt kul reise å være med på, sier han.

Dette er den historien.

– Fra 2002 begynte jeg og Morten å sykle bedre og bedre, og vi ble begge proffsyklister i Belgia. Etter hvert kom det også opp en ung Alexander Kristoff, som var med i de siste utgavene av Skagen Kriterium, og som har slått opp mange dører for oss, sier Hegreberg.

LES OGSÅ: Var landsbyens helter i Belgia

Lenge leve dugnadsånden

I 2008 hadde Skagen Kriterium vokst seg så stort og populært, at Jan Inge Hegreberg og Rogaland Cyklekrets ønsket seg UCI-status, slik at også proffene kunne komme til Stavanger etter hvert. Resultatet ble Rogaland Grand Prix.

– I 2008-utgaven fikk vi målgang i Stavanger sentrum, start i Sandnes og en god runde ute på Jæren. Dermed fikk vi vist frem det fantastiske landskapet, og arrangert et godt sykkelløp på det nivået. De beste norske som ikke var proffer stilte opp da, sammen med en del danske og nederlandske lag, forteller Hegreberg som sier at alt ble gjort på et budsjett på mellom 700.000 og 800.000 og det på dugnad.

Rundt 2010 begynte man å snakke om mulighetene for å få et sykkel-VM til Stavanger, som gjorde at det offentlige også fattet interesse. Stavanger kommune var raskt ute med å sponse Rogaland GP, det samme var Fylkeskommunen og Sandnes kommune.

– Jeg syklet mitt siste Rogaland GP i 2011, og da hadde Morten allerede lagt opp og Alexander var blitt proff og kunne ikke delta. Derfor søkte vi om en oppgradering av rittet, slik at vi kunne invitere proffryttere som Alexander. I 2012 var jeg med på arrangørsiden for første gang, og det var også første gang vi skulle prøve å invitere profflag, sier han.

LES OGSÅ: Her vinner han Rogaland Grand Prix

Petacchi og Vanmarcke

Men det å få profflagene til å stille på ett endagsritt i Stavanger skulle vise seg langt vanskeligere enn først antatt.

– I den siste utgaven av Rogaland GP fikk vi opp blant andre Alessandro Petacchi med Lampre, og Sep Vanmarcke med Garmin-Sharp, men ingen Kristoff, ingen Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen eller Lars Petter Nordhaug var med, sier Hegreberg som opplyser at budsjettet lå på 1,2 millioner.

Under evalueringsmøtet tok Hegreberg til orde for at de måtte prøve å få med de norske proffene, og begynte med å jobbe for å få det til. Navneforslaget til det nye rittet kom fra Region Stavanger, som mente man burde spille på de mange og vakre fjordene i regionen.

– I juni 2012 sendte vi inn en søknad om å arrangere Tour de Fjords, og i september 2012 fikk vil tilslag på å arrangere et tre dagers sykkelritt. Problemet var bare at vi hadde fått en dato midt på sommeren. Jeg var veldig tydelig på at vi måtte ha rittet etter Tour de France, da interessen var på det høyeste og været på det fineste, sier han.

LES OGSÅ: Rogaland Grand Prix blir tredagersritt

TV2 trakk seg fra avtalen

Som sagt, så gjort. Etter måneder med forhandling fikk Hegreberg og co. viljen sin, og i november ble det klart at Tour des Fjords skulle arrangeres for første gang i august 2013.

– Opprinnelig skulle jeg jobbe 50 prosent med min gamle jobb, og 50 prosent med Tour de Fjords. Det gikk vel to måneder også hadde jeg ikke mye tid til min gamle jobb. Det endte med at jeg fikk 50 prosent lønn i 2013, og jobbet vel 250 prosent, sier han og ler.

Gjennom Norges Cykleforbund (NCF) var Tour des Fjords sikret én time på hovedkanalen TV2 og ytterligere sendetid på TV2 Sportskanalen. Problemet var bare at de som skulle produsere bildene ikke klarte å gjennomføre under Tour of Norway, slik at TV2 trakk seg fra å sende Tour des Fjords.

– Vi hadde fått penger og gjort en del avtaler med bakgrunn i at vi skulle sendes på TV2, så akkurat det var litt kritisk. Da kom Eurosport på banen, og sa at de hadde lyst til å sende rittet i 47 land, men at vi måtte finansiere en reklamekampanje hos dem som kostet en halv million. I tillegg kostet tv-produksjon med helikopter to millioner kroner ekstra.

LES OGSÅ: Kristoff vant sin første Tour de Fjords-etappe

Sjokket

Budsjettet for den første utgaven av Tour des Fjords var på fire millioner kroner, og Eurosport-pengene var penger Hegreberg og TdF ikke hadde.

– Tour des Fjords har alltid hatt et løsningsorientert styre, og fantastiske samarbeidspartnere. Vi fikk Avinor, Næringsforeningen, Region Stavanger, Fylkeskommunen og flere sponsorer med på et spleiselag som gjorde at vi fikk helikoptrene i lufta og rittet sendt ut til 47 land. Vi fikk Kristoff og Hushovd på start, to World Tour-lag og flere prokontinentallag og fikk vist oss frem, sier han.

TV2 kom tilbake etter rittet og ville sende det i 2014. Flere og større sponsorer ble med på laget, og rittet skulle utvides til fem dager i 2014. Budsjettet ble økt fra 7,5 til 12 millioner.

– Vi følte at vi hadde fått en posisjon, og hadde startet på noe bra. I november kom det imidlertid et brev fra det internasjonale sykkelforbundet (UCI), om at nystartede Arctic Race med Tour de France-arrangør ASO i ryggen hadde fått datoen vår i august. Det kom som et sjokk på oss, da vi allerede hadde sendt ut invitasjoner til lag, sponsorer og det offentlige, forteller Hegreberg.

LES OGSÅ: Politiet nedringt av sinte bilister

Gjennombruddet

Med en tettpakket rittkalender var det ikke enkelt å finne et tidspunkt der proffene kunne komme, og valget falt på uken etter Tour of Norway mot slutten av mai.

– Plutselig mistet vi tre måneder med planlegging, og det i det første året vi skulle utvide til fem dager. Det var utrolig krevende, spesielt med tanke på logistikken da vi skulle flytte på oss hver dag. Hadde det ikke vært for en helt enestående gjeng med frivillige og samarbeidspartnere hadde det aldri gått, sier han.

Men 2014-utgaven av Tour des Fjords ble til slutt det store gjennombruddet for rittet.

– Vi lært mye av kriteriumsrittene, og enda mer av Rogaland Grand Prix, men det var noe helt annet da vi begynte å arrangere Tour des Fjords. I 2014 hadde vi hele sykkelregionen med oss, da alle sykkelklubbene så at dette var kult og noe de ville være med på. 2014-utgaven ble fem dager med blå himmel og sol, Alexander vant med ett sekund sammenlagt,  TV2 hadde gode seertall, og det hele ble en gedigen suksess, sier han.

Serien fortsetter mandag.

LES OGSÅ: Sikret sammenlagtseieren på hjemmebane

Mer fra Dagsavisen