Stavanger

Hertervig og Härenstam – side om side

I Stavanger kunstmuseums nye utstilling flettes verk fra to kunstnere sammen for å framheve begges egenart.

Bilde 1 av 5

I «Forgreininger – Hertervig og Härenstam» sammenstilles 1800-talls-maleriene med samtidskunstnerens tre- og steinskulpturer. Hertervigs dels forvridde og uvirkelige trær og greiner vil stå side om side med Härenstams dels ubehagelig utformede tre- og steinskulpturer.

– Både Lars Hertervig og Mattias Härenstam har mørke og lyse sider i kunsten. Begge jobber med naturen, og inspirerer til fantasi. Vi prøver å lage en utstilling der de ulike kunstnernes verk plasseres sammen, for å framheve begge kunstneres arbeider, sier Inger M.L. Gudmundson, som er kurator sammen med avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland.

Allerede i foajeen møter publikum Härenstam i form av en bjørk hengende opp ned fra taket.

Kontraster

Inne i utstillingslokalene møtes de besøkende av av passasje med to dører, der groteske figurer er skåret inn i furuvegger med lampetter, egnet til å lede tankene til hyttekos. Vel ute av passasjen skal betrakteren møtes av et lite Hertervig-bilde.

To saler tas i bruk, i begge plasseres Härenstams skulpturer sammen med Hertervigs bilder. Utstillingen gir også en unik mulighet til å se malerens svært lysfølsomme arbeider på papir, verk som ellers er plassert på lager.

– Skulpturene kan også gjøre tredimensjonaliteten i Hertervigs  malerier tydeligere, sier Gudmundson.

Ulike – og like

Kunstnerne representerer ulike historiske perioder og bruker ulike materialer, men verkene har uansett likheter både visuelt og i valg av tema.

Skulpturen «En etterglemt» plasseres sammen med Hertervigs kjente maleri «Gamle Furutrær» fra 1865.

– Skulpturen er laget spesielt for denne utstillingen, sier Ueland, og peker på at tittelen henspeiler på Alexander L. Kiellands artikkel om Hertervig: «En efterglemt» fra 1893.

Om selvmord

Detaljene i Härenstams figurer kan være ubehagelige å se på. I verket «Min feil» fra 2012, er kroppsdeler fra et menneske nærmest er fanget i trefiguren. Skulpturen er laget i etterkant av at kunstnerens far begikk selvmord, og kunstneren har selv pekt på Dante og helvetesskildringenes 7. stadium, vold mot andre og seg selv, i «Inferno» fra 1400-talls-bok «Den gudommelige komedie». I en annen skulptur: En liten trehytte bekles med skrekkfilmaktige omgivelser.

Utstillingen åpner fredag av Tone Hansen, rådsleder ved Norsk kulturråd og direktør for Henie Onstad kunstsenter. Kunsteren vil være til stede på åpningen.

Mer fra Dagsavisen