I «Forgreininger – Hertervig og Härenstam» sammenstilles 1800-talls-maleriene med samtidskunstnerens tre- og steinskulpturer. Hertervigs dels forvridde og uvirkelige trær og greiner vil stå side om side med Härenstams dels ubehagelig utformede tre- og steinskulpturer.
– Både Lars Hertervig og Mattias Härenstam har mørke og lyse sider i kunsten. Begge jobber med naturen, og inspirerer til fantasi. Vi prøver å lage en utstilling der de ulike kunstnernes verk plasseres sammen, for å framheve begge kunstneres arbeider, sier Inger M.L. Gudmundson, som er kurator sammen med avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland.
Allerede i foajeen møter publikum Härenstam i form av en bjørk hengende opp ned fra taket.
Kontraster
Inne i utstillingslokalene møtes de besøkende av av passasje med to dører, der groteske figurer er skåret inn i furuvegger med lampetter, egnet til å lede tankene til hyttekos. Vel ute av passasjen skal betrakteren møtes av et lite Hertervig-bilde.
To saler tas i bruk, i begge plasseres Härenstams skulpturer sammen med Hertervigs bilder. Utstillingen gir også en unik mulighet til å se malerens svært lysfølsomme arbeider på papir, verk som ellers er plassert på lager.
– Skulpturene kan også gjøre tredimensjonaliteten i Hertervigs malerier tydeligere, sier Gudmundson.
Ulike – og like
Kunstnerne representerer ulike historiske perioder og bruker ulike materialer, men verkene har uansett likheter både visuelt og i valg av tema.
Skulpturen «En etterglemt» plasseres sammen med Hertervigs kjente maleri «Gamle Furutrær» fra 1865.
– Skulpturen er laget spesielt for denne utstillingen, sier Ueland, og peker på at tittelen henspeiler på Alexander L. Kiellands artikkel om Hertervig: «En efterglemt» fra 1893.
Om selvmord
Detaljene i Härenstams figurer kan være ubehagelige å se på. I verket «Min feil» fra 2012, er kroppsdeler fra et menneske nærmest er fanget i trefiguren. Skulpturen er laget i etterkant av at kunstnerens far begikk selvmord, og kunstneren har selv pekt på Dante og helvetesskildringenes 7. stadium, vold mot andre og seg selv, i «Inferno» fra 1400-talls-bok «Den gudommelige komedie». I en annen skulptur: En liten trehytte bekles med skrekkfilmaktige omgivelser.
Utstillingen åpner fredag av Tone Hansen, rådsleder ved Norsk kulturråd og direktør for Henie Onstad kunstsenter. Kunsteren vil være til stede på åpningen.