Nyheter

Herfra til Evigheten

Mange har sett ham på scenen med Aurora, men Njål Paulsberg er aktuell i tre nye band som alle gir ut ny musikk omtrent samtidig. En av vårens fineste sanger er inkludert.

– Kontrasten mellom å stå på de store scenene på jubelforestillingene til Aurora, og komme tilbake til sitt eget lille studio i Bergen og mure seg inne etterpå, den kan virke ganske stor?

– Jeg liker godt å mure meg inne. Jeg er glad i små formater. På konserter også. Aurora passer godt i store formater, så det er kjempefint å få oppleve det også. Men jeg har ingen trang til å bli å bli popstjerne selv, sier Njål Paulsberg.

Saken fortsetter under bildet. 

Njål Paulsberg på konsert med Aurora. FOTO: MODE STEINKJER

Njål Paulsberg på konsert med Aurora. Foto: Mode Steinkjer 

Regi: Aurora

Rett før påske kom han likevel med to sanger med sin egen gruppe Evigheten, som skiller seg svært fordelaktig ut i mengden: «Eksistensen» er en nydelig folkesangaktig synthvise, komponert og produsert av Njål Paulsberg, sunget av Tonje Indrehus, Iselin Børve Toft og Mathilde Saunes. Alle tre fra koret Multa Paucis. To av dem har han kjent siden de gikk på barneskolen sammen. Samtidig kom singelen «Ikke alene», som gruppa selv beskriver som en sammensmelting av barokk, italiensk filmmusikk, svensk barne-TV og tidlig rytmisk funk. «Ikke alene» er ment å avslutte første fase av Evigheten, med sitt mer oppstemte uttrykk. «Eksistensen» er en forsmak på EP-en «Heten», som kommer i løpet av sommeren, med dypere, saktere låter.

Videoen til «Eksistensen» er, oppsiktsvekkende i seg selv, stilsikkert regissert at Aurora Aksnes.

– Jeg viste henne noen av låtene jeg hadde på min private Soundcloud, men så glemte jeg å logge ut av maskinen hennes etterpå, og så viste det seg at hun hadde hørt ekstremt mye på «Eksistensen». Hun sa at hvis vi skulle lage en video til den, så ville hun regissere. Hun skjønte fort stemningen, og gjorde en kjempejobb, synes Paulsberg.

Les også: Teenage Fanclub, en av de beste popgruppene i verden (+)

Saken fortsetter under bildet. 

Evigheten i den Aurora-regisserte videoen til «Eksistensen».

Evigheten i den Aurora-regisserte videoen til «Eksistensen». 

Juks og fanteri

Samtidig med dette første gjennombruddet for Evigheten kommer Paulsberg som enmannsbandet Put Your Hands Up For Neo-Tokyo ut med albumet «Karoshi», som er deres første. Så langt tilbake som i 2010 var Neo-Tokyo i Urørt-finalen i P3, der de ikke vant, men det gjorde ikke Kvelertak eller Team Me heller. Paulsberg har holdt fast på konseptet i de ti årene som snart er gått.

– Albumet er laget for et par år siden, innimellom alt det andre, så det tok litt tid å få det ferdig, forteller han.

Begge disse bandene er basert på synthene til Njål Paulsberg, men likhetene stopper der.

– Med Evigheten hadde jeg i tankene å lage et band med mer begrenset instrumentering, for at prosessen med låtene skulle gå fortere. De skal være enklere, og lettere å gjenskape live. På konserter skal det ikke være ferdige backingtracks, ikke noe digitalt, bare spilling, sier Paulsberg, som også har med Cato Furdal Lyngholm og Arne Toivo Fjose Sandberg på trommer og bass i Evigheten.

– Dette er den rake motsetningen til Neo-Tokyo, som er mer juks og fanteri. Det kommer vi til å gjøre veldig tydelig når vi spiller live, siden det er vanskelig å gjenskape den massive instrumenteringen som er så bearbeidet i studio.

Les også: Da strømmen gikk, stjal Tarjei Strøm showet (+)

Saken fortsetter under bildet. 

Njål Paulsberg, her som Put Your Hands Up For Neo-Tokyo. FOTO: BENJAMIN SHANDY

Njål Paulsberg, her som Put Your Hands Up For Neo-Tokyo. Foto: Benjamin Shandy

Spirituelle opplevelser

Sangene til Evigheten er, som titlene antyder, på norsk, med tekster som høres litt mystiske og filosofiske ut.

– Det handler om at samfunnet er blitt så sekularisert. I en slik hverdag kan en gå glipp av erfaringer, hvis man ikke tillater seg å oppleve det spirituelle. Jeg liker godt å være i en sånn verden, sier Njål Paulsberg, som understreker at disse tankene ikke hører til noen bestemt tro eller ideologi.

– Tanken er å utforske et sakralt, spirituelt tekstunivers, basert på intuisjon. Vi kan godt synge om ting som føles bra, selv om vi ikke helt vet hva det betyr. Tekstene i Neo-Tokyo er mer hjerte og smerte. Mer direkte relatert til ting som skjer i livet.

Enda et band

– Har du tid til alt dette?

– Ja, jeg har jo det. Og så har jeg en å dele jobben med Aurora med, så når hun drar ut igjen på en lang turne nå er ikke jeg med, sier Njål Paulsberg.

Til gjengjeld er han med i enda et band, Advanced Language, som kommer med sitt andre album i slutten av mai. Han spiller også fortsatt i gruppa Young Dreams, der det er Mattias Tellez som står for låtskriving og produksjon.

– Jeg er bare med i synth-departementet der, sier Paulsberg.

HER kan du se bildene fra da Karpe spilte på Rockefeller. 

Fusionjazz

Njål Paulsberg begynte med å lage hip hop-beats i tenårene, og organiserte etter hvert klubbkonseptet Nabovarsel sammen med noen venner i Bergen. Godt voksne lesere vil sette pris på å vite at han hadde stor glede av å grave gjennom sin fars platesamling, der han fikk sans for jazzfusion fra grupper som Mahavishnu Orchestra og Weather Report, som han mener det klart går an å høre påvirkning fra i musikken han nå lager selv.

Njål Paulsberg driver sitt eget studio hjemme i Bergen, Norsk Riksstudio, et ambisiøst navn på noe han mener egentlig er lite høytidelig. Her jobber han med den nye artisten Nora Lovise, som han omtaler som en svært lovende låtskriver, sanger og produsent. I studioet hans er også Mato Polo og Eirik Aas fra Hester V75 med hvert sitt prosjekt, Softcore Untd, Burning God Little, Great News, Kongle (som nylig ga ut sitt debutalbum), Trojka (som nylig ga ut sitt tredje) og rapgruppa SAUS som nylig kom med en EP. Det virker som om Njål Paulsberg har nok å holde på med, herfra til Evigheten.

Mer fra Dagsavisen