Nyheter

Her må bilister vike for syklister

For første gang i Rogaland må bilister vike for syklister i kryss mellom gang- og sykkelvei og sidevei.

– Vi har valgt fem kryss som ligger langs hovednettet for sykkel, der det er mange som sykler, sier Fredrik Nårstad Jensen, leder av sykkelfaggruppa i Bymiljøpakken.

Vikepliktregelen blir altså snudd, fra å prioritere bil til sykkel i disse kryssene:

* Mellom Stavangerveien og Lerkeveien på fylkesvei 44.

* Mellom Løwenstrasse og Torvmyrå, og kryss mellom Løwenstrasse og Grenseveien, på fylkesvei 349.

* Mellom Svanholmen og Vassbotnen på fylkesvei 349 langs Foruskanalen, og Svanholmen i kryss inn til Equinor vest og Møller bil.

Bilister, pass på – syklister, følg med!

– Det er svært viktig at bilistene er oppmerksomme på den nye skiltingen. Samtidig må syklistene følge med og søke blikkontakt med bilfører, før kryssing av veien, sier Jensen.

Det er satt opp helt vanlige vikepliktskilt, men med underskiltet «kryssende syklist». Kryssområdene er hevet, og det er ny merking på asfalten som viser den nye vikeplikten.

– Syklister får bedre framkomst og bedre komfort på sykkelturen med den nye reguleringen. Konsekvensen for bilistene er at de får to vikesituasjoner når de skal inn på ny vei, og må vike både for bilister og syklister, sier Jensen.

Vikepliktreguleringen er etter den såkalte veinormalen. Selv om regelen ikke er brukt i Rogaland før, finnes slike skilt allerede i Bergen og Trondheim. Løsningen er også godkjent etter vurdering av trafikksikkerheten i Stavanger kommune, Sandnes kommune og politiet.

Mange små prosjekt

Bymiljøpakken finansierer mange mindre prosjekt for syklister. Skiltingen der bilister må vike for syklister er bare ett tiltak for syklister på Nord-Jæren.

Breddeutviding av gang- og sykkelveier ved underganger, snarveier for syklister og siktutbedring er andre grep som blir gjort.

– Felles for alt er at trafikksikkerheten øker, og komforten og framkomsten for de som sykler på Nord-Jæren blir bedre, sier Fredrik Nårstad Jensen.

Det som blir gjort på riksvei og fylkesvei blir bygd av Statens vegvesen. Den enkelte kommune bygger det som skjer på kommunal vei.

Mer fra Dagsavisen