Nyheter

Her blir arbeidet ferdig til sommeren

Anleggsarbeidet i krysset Madlaveien/motorveien blir ferdig til sommeren. Men i pinsehelgen vil omlegging av veien trolig føre til kø.

– Arbeidet her har vært krevende, så det er kjekt at vi snart er i mål, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast i Statens vegvesen, til RA. Den varme maisolen får ham til å myse når han kikker ned på krysset Madlaveien/motorveien fra taket til Statens vegvesen på Våland denne tirsdagen. Flere ganger har rundkjøringene og veiene ved krysset blitt lagt om etter at opprustingen av området startet i 2014. Denne helgen skal nok en stor forandring skje. Da skal dagens kryss flyttes nærmere Frisørhuset ved Madlaveien.

Arbeidet er en del av omleggingen til det som skal bli det permanente kjøremønsteret i området. På grunn av arbeidet vil motorveien E39 bli stengt fra Madlaveien til Schancheholen fra natt til fredag kl. 00.00  til tirsdag morgen klokken 06.00. I tillegg vil det bli kun ett felt i hver retning på Madlaveien i kryssområdet med motorveien i hele denne perioden, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Slik ser krysset Madlaveien/motorveien ut i dag. Foto: Statens vegvesen

I sommer blir krysset slik. I helgen skal krysset flyttes nærmere Frisørhuset. Illustrasjon: Statens vegvesen

LES OGSÅ: Nå er byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel i gang (RA+)

Klar til sommeren

– Vi har valgt å legge arbeidet til en helg, slik at færrest mulig sjåfører blir berørt, sier Eiterjord. Han oppfordrer publikum til å sette fra seg bilene og bruke alternativ transport som buss, sykkel eller ta beina fatt dersom de skal inn til byen i pinsen. Arbeidet kan nemlig føre til kø.

Sjåførene kan imidlertid vente seg en fin premie til sommeren, lover han. Da skal nemlig motorveien fra Madlaveien til Schancheholen stå klar. Det innebærer blant annet utbedringer av samtlige av dagens rundkjøringer på denne strekningen.

 – Hva er den største fordelen med omleggingen av kjøremønsteret i dette området?

– Det vil bli en opprustet veistrekning som ser mye penere ut enn del gamle, slitte veien. Det vil også bli en mye bedre støyskjerming enn tidligere, både mot bebyggelse og friluftsområder.

LES OGSÅ: Ny smell for Ryfast-prosjektet

Store fordeler

På lengre sikt skal veien kobles opp mot den 3,7 kilometer Eiganestunnelen, som etter planen skal tas i bruk fra seinhøsten 2019. En stor del av trafikken som i dag går gjennom sentrum og Tjensvollkrysset vil da føres gjennom tunnelen.

– Det vil gi store fordeler, for da løftes gjennomgangstrafikken bort fra området og i tunellen. Da vil området fra Madlaveien til Schancheholen bli mer som en lokalgate i byen, sier Eiterjord.

– Hva er status for tunnelen i dag?

– Tunnelarbeid som sprenging og bygging av veibane er stort sett helt ferdig. Det som gjenstår er først og fremst arbeidet med å få på plass det elektriske. Deretter skal tunnelen testes og sikkerhetsklareres, sier Eiterjord.

LES OGSÅ: - Et gjennombrudd for Ryfast

Har kostet dyrt

Under arbeidet med krysset Madlaveien/motorveien har Statens vegvesen møtt på store utfordringer. Den gamle motorveien lå over en bossplass som måtte fjernes. I tillegg har det vært en omfattende jobb å håndtere bygningsarbeid fordi veien har vært åpen for trafikk. I snitt kjører 55.000 kjøretøy på denne veien i døgnet.

– Å holde veiene åpne har kostet oss flere titalls millioner kroner, men det ville skapt store trafikkavviklingsproblemer dersom vi ikke hadde gjort det, sier prosjektleder Eiterjord.

Eiganestunnelen og strekningen Madlaveien til Schancheholen er en del av Ryfast-prosjektet. Også på Hundvåg, Buøy, Tjensvoll og Solbakk foregår i dag Ryfast-arbeid hvor det overordnede målet er å lage «et fastlandssamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren, samt bygge nytt fastlandssamband mellom Hundvåg og Stavanger sentrum».

LES OGSÅ: Lang kø for å se Eiganestunnelen

Mer fra Dagsavisen