Blogger og kokk Mari Hult sier at noen veganere som gruer seg til å dra til legen fordi de ikke blir møtt med forståelse. Hun tror det kan bli lettere nå med støtte fra Helsedirektoratet.

Helsedirektoratet endrer syn:Veganere jubler

Etter at Helsedirektoratet lanserte sine nye nettsider har det skjedd en helomvendig i direktoratets formuleringer knyttet til veganisme.

– Det er seint, men godt. Nå kan vi slippe å være redde for fordommene, sier Mari Hult, vegansk kokk og bloggeren bak «Vegetarbloggen».

Har fått kritikk

«Godt sammensatt vegetarkost kan fint dekke behovet for næringsstoffer for barn i alle aldre.Dette gjelder både vegankosthold, lakto-vegetarkost og lakto-ovo-vegetarkost», skriver helsedirektoratet på sine nye hjemmesider som kom på nett i forrige måned.

– Det er helt utrolig deilig å ha helsedirektoratet i ryggen, folk tror jo det er livsfarlig å være veganer, sier Hult. Hun viser til en del fordommer knyttet til veganisme, blant annet at det ikke er mulig å få i seg de næringsstoffene man trenger.

– Da jeg ble interjvuet av NRK var det en i kommentarfeltet som skrev at han håpet at jeg aldri kom til å få barn. Det er nettopp slike ting som gjør at det er godt at det nå blir opplyst om, sier hun.

Det krever kunnskap

Ernæringsfysiolog Anbjørg Marie Hellestræ er positiv til vegansime, men er klar på at det setter en del krav til den som ønsker å følge kostholdet.

– Du er nødt til å sette av mer tid til mat og du må passe på hva du spiser slik at du får i deg de næringsstoffene du trenger, sier hun. Det er spesielt vitamin B12 som kan være vanskelig å få i seg når man ikke spiser animalsk.

– Utenom B12 så er det også D-vitamin, men det gjelder stort sett for oss alle. Barn og gravide må holde et øye med inntaket av jod, og vi damer har et ekstra behov for jern, sier hun.

Dersom noen kommer til henne med et ønske om å bli veganer har hun råd, men at hun kan se for seg situasjoner hvor hun kunne bli bekymret.

– Om en kunde kom til meg uten noe kunnskap så kunne jeg blitt redd for at de skulle tatt for lett på det, man er utsatt for å få mangler. Personlig anbefaler jeg både kjøttfri mandag og semi-vegetarisme. Da kutter du ned på kjøttinntaket, men det er samtidig lettere å få i seg det man trenger, sier ernæringsfysiologen.

– Ikke nødvendigvis sunn

Selv om vegansime har mange helsefordeler, blant annet forebygger det mot hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, så er du ikke automatisk sunn.

Det er Hult og Hellestræ enige i.

– Du kan ikke leve på cola og pizza og tro du er sunn bare fordi du er veganer, sier Stavanger-bloggeren.

Lik veiledning til alle

Avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Henriette Øien sier at når de omformulerte tekstene valgte de å ha en mer positiv inngang til stoffet.

– Tidligere så kan man si at det var unødvendig strengt. Samtidig så må vi understreke viktigheten av å få i seg de næringsstoffene som det lett kan bli for lite av i et vegetarisk kosthold, sier hun.

Hun sier videre at de verken anbefaler eller fraråder kostholdet, men at det er deres oppgave og gi veiledning.