Debatt

Hei Bergen! Kan vi bli med?

LEDER: Tempoetappen opp Fløyen var som om klatreetappen opp legendariske Alpe d’Huez i Tour de France var tatt kopi av og lagt til Bergen. Det er bare å bøye seg i sykkelhjelmen! skriver Bjørn G. Sæbø om VM.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det var et surt øyeblikk da Stavanger tapte med en hjullengde og måtte se at VM i sykling gikk til Bergen.

Stavanger har tross alt en verdensklassesyklist i Alexander Kristoff, vi har et stort sykkelmiljø, kan håndtere arrangementer i gigaklassen og har en natur i området som varierer fra flatland til høyfjell. Og vi har ikke minst har vi Tour des Fjords der Stavanger er navet i et stadig mer spennende ritt.

Det gikk som det gikk, og alle som er glade i sport og Bergen synes det er «knall i padden» at våre naboer i nord leverer et spektakulært VM. Tempoetappen opp Fløyen var som om klatreetappen opp legendariske Alpe d’Huez i Tour de France var tatt kopi av og lagt til Bergen. Det er bare å bøye seg i sykkelhjelmen!

Bergenserne smir selvsagt mens sykkelhjulene er varme, og torsdag lanserte byrådsleder Harald Schjelderup ideen om å få en eller flere Tour de France-etapper til byen. Verdens største etapperitt har tradisjon for å starte i et utland, som i Düsseldorf i Tyskland i år og Brussel i Belgia til neste år.

Aberet er selvsagt at et arrangement i denne klassen koster store summer. Mens det pågående verdensmesterskapet koster Bergen kommune 75 millioner kroner, måtte Düsseldorf ut med 117 millioner kroner for å få årets Tour de France-start. Hei Bergen! Hva med et vestlandsk spleiselag?

Erfaringene med det allerede etablerte Tour des Fjords og mulighetene for å dele kostnadene bør få Bergen og Stavanger til å søke sammen om et Tour de France-samarbeid.

Ifølge Bergens Tidende har Statoil signalisert at de kan bidra overfor et stavangersk Tour de France-framstøt, slik at tanken om et samarbeid mellom de to store vestlandsbyene neppe bør være fjern. Til samme avis lufter også sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen tanken om et bysamarbeid snarere enn en bykonkurranse om å få etapper i ett av verdens største idrettsarrangement.

Mer fra: Debatt